support Casper
 
volg adofans.nl op ....
social media links volg adofans op Twitter volg adofans op Facebook volg adofans via RSS Join adofans op linkedin Join adofans op instagram
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 VOL 38 26 4 8 82
2 EXC 38 22 8 8 74
3 CAM 38 22 5 11 71
4 ADO 38 20 10 8 70
5 DOR 38 20 8 10 68
6 GRA 38 19 8 11 65
7 TEL 38 17 10 11 61
8 EMM 38 17 5 16 56
9 DBO 38 15 10 13 55
10 JAZ 38 14 10 14 52
11 EIN 38 14 9 15 51
12 RJC 38 13 10 15 49
13 HEL 38 12 10 16 46
14 VVV 38 11 8 19 41
15 MVV 38 10 10 18 40
16 JAJ 38 10 8 20 38
17 TOP 38 8 14 16 38
18 JPS 38 8 6 24 30
19 JUT 38 4 11 23 23
20 VIT 38 11 10 17 4
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
AD Haagsche Courant

Datum plaatsing: 06-11-2012 15:46:00

Haagse supporters zien reizen niet erg zitten


De ongeslagen status van ADO Den Haag in competitiewedstrijden op vreemde bodem, zorgt voorlopig niet voor volgepakte uitvakken met Haagse fans. Tijdens de verre trips vorige week naar FC Groningen (beker) en Roda JC was er wel heel weinig animo. Hoe komt dat?


door Daniël Dwarswaard

 

Een handjevol ADO-supporters vulde afgelopen vrijdagavond slechts een klein gedeelte van het uitvak in het Parkstad Limburg Stadion van Roda JC. Eén groengele vlag wapperde van links naar rechts, ten teken dat ze er toch echt waren. Alleen de echte die-hards waren naar het verre zuiden gereisd om hun ploeg aan te moedigen. Een paar dagen eerder in de Euroborg, waar ADO Den Haag in de beker werd uitgeschakeld door FC Groningen, viel hetzelfde beeld te aanschouwen. Slechts 24 fans hadden de reis naar het noorden gewaagd.
Het waren wedstrijden aan de andere kant van het land, op ongunstige tijdstippen bovendien (dinsdagavond en vrijdagavond). Maar dat er minder supporters mee naar uitwedstrijden gaan, is een trend die al langer geleden is begonnen, weet ook supporter Alberto van der Spiegel.


De presentator van het ADO-journaal, zelf vaak door heel het land in uitvakken te vinden, snapt wel hoe het komt. "De crisis," zegt hij. "Een kaartje inclusief vervoer naar bijvoorbeeld FC Groningen kost al gauw tussen de dertig en veertig euro. Als je als vader met een paar kinderen wilt gaan, ben je een vermogen kwijt. Onderweg neem je nog wat te eten. Dan ben je zo honderd euro armer. Daar kun je als gezin een flinke boodschappenkar mee vullen."


En dan zijn er nog de regeltjes. Van der Spiegel: "Als er een verplichte buscombi is, moet je in Den Haag de kaarten ophalen op vaste tijden. Je bent dus geen vrij man meer. Sommige supporters vinden het juist leuk om met een groepje de stad in te gaan. Ik snap allemaal wel dat de autoriteiten de boel willen controleren, maar het ontmoedigt supporters wel om mee te gaan. Vroeger stond ADO er om bekend dat er veel fans meekwamen. Maar die volle treinen zijn er niet meer."


Dennis de Bruijn, voorzitter van de Fan Club van ADO Den Haag, wil het onderwerp tijdens een volgende bijeenkomst van Haagse supportersgroepen bespreken. "Wij willen ook graag dat de uitvakken voller worden," zegt hij. "Vroeger betaalden sponsors wel eens de busreizen. Daar moeten we nu ook weer werk van gaan maken. Want ook ik denk dat het vooral om geld gaat. Hopelijk kunnen de clubs ook onderling afspraken maken om de prijs van de kaartjes voor het uitvak te verlagen."
Voor de uitwedstrijden tegen FC Groningen, Roda JC en eerder Heracles gold geen verplichte buscombi. Supporters konden met de auto naar die wedstrijden om bij het stadion de kaartjes op te halen. Volgens supporterscoördinator Koos Roeg van ADO Den Haag hebben echter ook de uitzendingen van Eredivisie Live een grote invloed op de terugloop van het aantal uitsupporters. "Dat is voor veel fans natuurlijk een goed alternatief," zegt hij.


De uitwedstrijd tegen Feyenoord, de enige waar supporters met de trein heen gaan, is traditioneel populair bij de Haagse fans. De wedstrijd staat zondagmiddag 16 december op het programma. Van der Spiegel hoopt dan op een vol vak. "ADO heeft nog geen uitwedstrijd in de competitie verloren. Je hoopt altijd dat zoveel mogelijk supporters dat in het stadion kunnen zien."