support Casper
 
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 HER 16 12 1 3 37
2 ZWO 16 11 2 3 35
3 MVV 16 10 3 3 33
4 EIN 16 8 5 3 29
5 ALM 16 8 2 6 26
6 VVV 16 7 4 5 25
7 JAZ 16 7 3 6 24
8 RJC 16 7 3 6 24
9 WII 16 6 6 4 24
10 JAJ 16 5 6 5 21
11 GRA 16 6 3 7 21
12 JPS 16 5 5 6 20
13 DBO 16 6 1 9 19
14 TEL 16 4 7 5 19
15 NAC 16 5 3 8 18
16 DOR 16 4 4 8 16
17 ADO 16 4 4 8 16
18 TOP 16 5 1 10 16
19 HEL 16 5 0 11 15
20 JUT 16 2 3 11 9
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
trouw

Datum plaatsing: 14-07-1972 18:40:00

FC Den Haag op organisatorisch vlak stap verder


Gerard Slager commercieel directeur

FC Den Haag heeft zich altijd al onderscheiden op het organisatorische vlak. Als een van de eerste clubs in Nederland werd zes jaar geleden de managers-functie geïntroduceerd.


Tekst John Linse

Nu, enkele weken voor de competitie van start gaat, presenteert het Haagse betaald voetbalbedrijf een nieuwe functie: de commercieel directeur. FC Den Haag, dat zich meer en meer ontwikkelt tot een werkelijke proforganisatie, benoemde naast manager Eddy Hartmann, bestuurslid Gerard Slager als de man die zich vooral concentreert op geldzaken.


Voorzitter Herman Choufoer: "Wij hebben hiertoe besloten omdat bleek dat de werkzaamheden voor één man teveel omvattend waren. Eddy Hartman werd overbelast." Gerard Slager vult aan: "De manager en de bestuursleden moesten teveel tijd aan FC Den Haag besteden. Er werd roofbouw op hen gepleegd. Zoals bleek toen Eddy Hartman enige tijd geleden instortte. Zijn eigenlijke taak was te zwaar. Hij kon de spelers niet meer optimaal bageleiden en het bedrijf niet meer optimaal leiden. Als hij met spelers bezig was werd hij weggeroepen om een reclamecontract te bespreken. En wat moet dan prevaleren? Volgens het bestuur uiteraard de zakelijke kant. maar volgens zijn eigen geweten de begeleiding van de spelers. Het kon eenvoudig niet langer zo."



Hartman was voordien verantwoordelijk voor het totale bedrijf FC Den Haag. Slager gaat daar nu een deel van overnemen. Slager: "Naast de technische zaken die Hartman behandelde, zorgde hij ook voor het bedrijfseconomische aspect. Dat paste niet meer in de profsfeer waar wij nu naar toe werken. Deze nieuwe structuur is eigenlijk op Engelse leest geschoeid. Alleen wordt de commercieel directeur daar secretaris genoemd. Meer verschil is er niet. Deze opzet valt ook te vergelijken met c.e organisatie bij Feyenoord. Alleen moet Kimpe, de Jirecteur, zich daar voornamelijk bezighouden met zaken die het stadion aangaan. Daar hebben wij, sinds de gemeente de opstallen heeft overgenomen, niets meer mee te maken."



FC Den Haag heeft geen moeite ge daan een figuur van buiten de vereniging aan te trekken. Slager, 34 jaar, had al 7 jaar betaald voetbal-ervaring als secretaris van de betaalde sectie. Dit was voldoende om hem te benoemen. Slager: "Ik geloof dat ik in de laatste jaren voldoende ervaring voor deze baan heb opgedaan. Het zou overigens niet zo verstandig zijn geweest een man van buiten af te contracteren. Immers, ik heb zoveel banden met ADO, dat men er van verzekerd is dat ik mij volledig zal inzetten.



Bij het publiek leeft nog altijd het idee dat het leiden van een betaald voetbalbedrijf door hobyïsten gedaan kan worden. Ajax immers, de Europese kampioen kent geen manager en geen commercieel directeur. Slager: Dat is een volkomen foutieve veronderstelling. De werkelijke profclubs kunnen eigenlijk niet meer door doe-het-zelvers gerund worden. De noodzaak tot een duidelijke politiek zal ontstaan. Ajax doet het voortreffelijk, zonder meer, maar het is tijdelijk. Er wordt teveel van bestuursleden als Van Praag en Timman gevergd. Op een bepaald moment wreekt zich dat. Men heeft wellicht nog de indruk dat men fit genoeg is. Maar het is erg vervelend als men ertoe gedwongen wordt maatregelen te treffen. Het is beter dergelijke dwangposities te voorkomen. Ajax realiseert zich dat wel. Men heeft zich toch aceoord verklaard met het principe een manager, directeur-sportief of hoe je het ook maar wilt noemen, aan te stellen"