support Casper
 
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 EXC 11 7 1 3 22
2 VOL 10 6 3 1 21
3 GRA 11 6 2 3 20
4 EMM 11 6 1 4 19
5 AZJ 10 6 0 4 18
6 ADO 11 7 2 2 17
7 EIN 11 5 2 4 17
8 VVV 11 5 1 5 16
9 RJC 10 4 3 3 15
10 UTJ 10 4 3 3 15
11 JAJ 10 5 0 5 15
12 MVV 11 5 0 6 15
13 DBO 11 4 1 6 13
14 HEL 11 4 1 6 13
15 NAC 10 3 3 4 12
16 PSJ 10 3 2 5 11
17 TEL 10 2 4 4 10
18 TOP 11 3 1 7 10
19 ALM 11 2 3 6 9
20 DOR 11 1 3 7 6
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
AD Haagsche Courant

Datum plaatsing: 18-09-2021 09:10:00

Bus van ADO Den Haag is wel eredivisiewaardig


De spelersbus van ADO Den Haag heeft tijdens de eerste maanden van het voetbalseizoen behoorlijk wat indruk gemaakt.


tekst: Marijn Abbenhuijs
 
 
Het opvallende design van het vervoersmiddel van de selectie is ontworpen door Cidalia Madeira (22). Ze is geïnspireerd door de ADO-fans.
 
Het moest de mooiste bus van de eredivisie worden. Nadat HTM stopte als officiële vervoerspartner van ADO Den Haag en touringcarbedrijf Van Heugten Tours het stokje overnam, was dat de voornaamste wens van eigenaar Tim van Heugten. Een nieuwe bus, dus een mooi moment voor een indrukwekkend nieuw design, waarmee alle tegenstanders in de hoogste voetbalcompetitie van Nederland geïmponeerd moesten worden.
 
Dat indrukwekkende design is er gekomen. Alleen wordt de bus nu naar de stadions van TOP Oss en Jong PSV gereden. Het maakt voor de ontwerpster ervan niets uit. Zij is niet de grootste voetballiefhebber. Des te knapper dat ze erin is geslaagd om de identiteit van ADO zo goed over te brengen op de buitenkant van de spelersbus. "Cidalia heeft met dit ontwerp precies het juiste gevoel gecreëerd", zegt Van Heugten.
 
 
Kans
'Cidalia' is Cidalia Madeira, een 22-jarige ontwerpster. Ze studeert nog Communication and Multimedia Design aan de Haagse Hogeschool, maar werkt ook bij Eye-c Multimedia, een online marketingbureau uit Rijswijk. Eye-c heeft business seats bij ADO en veel medewerkers zijn supporter van de club. Maar uitgerekend Madeira ging vol voor de opdracht toen ze hoorde dat Van Heugten Tours die had uitgeschreven. ,,Ik wilde deze opdracht heel graag doen", vertelt Madeira.
En de eigenaar van Eye-c, Freddy van den Bergh, zelf ook fanatiek ADO-supporter, gaf haar daar de kans voor.
 
 
Briefing
"Ik had ook meteen een beeld bij de briefing vanuit Van Heugen Tours", vervolgt Madeira. Een beeld dat in de praktijk ook niet zoveel afwijkt van hoe het uiteindelijk is geworden. Een groene bus waarop een deel van de fanatieke aanhang van ADO luidkeels zingend een ooievaar vooruitstuwt, richting de skyline van Den Haag. "Het moest een ontwerp worden waarin de supporters van ADO zich zouden herkennen", legt Madeira uit. "En van mijn collega's wist ik al een beetje hoe de fans van ADO zijn. Ze zijn fanatiek, uitgesproken en laten hun passie zien."
 
Het was Madeira bovendien opgevallen dat er vaak geel-groene rookbommen worden afgestoken bij wedstrijden van ADO en dat ze regelmatig spandoeken maken met indrukwekkende tekeningen in graffiti-stijl. Daarom zit er een soort filter van rook over de foto van de fans. "De ooievaar komt vanuit de rook. En de skyline is afgebeeld in een street-achtige stijl, een stijl die de supporters ook gebruiken."
 
Het is duidelijk dat Madeira vooral de Haagse supporters heel serieus heeft genomen tijdens het ontwerpen. "Ik heb online heel veel research naar ze gedaan. Ik heb veel video's en interviews met fans gekeken en op mijn werk heb ik dus heel veel 'persona's', bij hen kon ik mijn ideeën toetsen."
 
Is ze zelf inmiddels ook ADO-fan geworden? "Wel een beetje. Ik kom zelf uit Den Haag, dus natuurlijk heb ik een voorkeur voor de club uit mijn stad. Maar ik heb sinds ik aan deze opdracht ben gaan werken wel vaker met mijn vrienden meegekeken als ze voetbal gingen kijken. En dan ben ik voor ADO."
 
 
Sympathie
De sympathie die Madeira de afgelopen periode voor de supporters en de club heeft gekregen, is ongetwijfeld wederzijds. Want als ADO Den Haag volgende maand nog een betaald voetbalclub is, zal het de komende jaren met een opvallende bus naar uitwedstrijden blijven rijden. De mooiste van de eredivisie kan het op dit moment niet genoemd worden, maar het is misschien wel het meest eredivisie-waardige onderdeel van de hele club.