support Casper
 
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 WII 35 22 8 5 74
2 RJC 35 20 11 4 71
3 GRO 35 21 7 7 70
4 DOR 35 18 12 5 66
5 ADO 35 16 11 8 59
6 GRA 35 18 5 12 59
7 JAZ 35 15 7 13 52
8 NAC 35 14 9 12 51
9 MVV 35 14 8 13 50
10 EMM 35 14 6 15 48
11 HEL 35 13 8 14 47
12 CAM 35 13 6 16 45
13 VVV 35 12 9 14 45
14 JAJ 35 10 9 16 39
15 EIN 35 8 15 12 39
16 JPS 35 9 7 19 34
17 TEL 35 9 6 20 33
18 TOP 35 10 2 23 32
19 DBO 35 7 9 19 30
20 JUT 35 5 9 21 24
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
AD Haagsche Courant

Datum plaatsing: 22-07-2021 09:20:00

Gemeente serieus over steun voor noodlijdend ADO


Reiziger: "Het hoeft niet allemaal per se voor 1 augustus rond te zijn."


tekst: Lex de Jonge
 
 
Den Haag is serieus in gesprek over eventuele steun aan het noodlijdende ADO Den Haag. Daarbij passeren vele vormen van hulp de revue. Een verzoek van de voetbalvereniging om een verlaging van de huur voor het Cars Jeans Stadion is er nog niet geweest, zo meldt een bron met kennis van de gesprekken.
 
 
ADO verkeert in financiële nood, omdat de Chinese eigenaar United Vansen niet met de beloofde miljoenen over de brug komt. Ook de degradatie uit de eredivisie maakt de positie van de club er niet beter op. Het wachten is nu op een geschikte koper voor de voetbalclub, maar belangrijke gegadigden leggen harde eisen op tafel, zoals een forse huurverlaging.
 
Met Den Haag is onder meer gesproken over een mogelijk overbruggingskrediet voor de club en over het toestaan van meer evenementen in het Cars Jeans Stadion om de inkomsten te verhogen. Een andere optie die ter tafel is gekomen, is dat ADO Den Haag het onderhoud van het stadion overneemt om zo de hoge kosten te drukken.
 
Maar kandidaat-kopers van de club, die vooraf al een forse huurverlaging eisen, hebben weinig kans, meent Jeroen Reiziger. Hij is door de rechtbank benoemd om voor ADO Den Haag een herstelplan te maken. ,,Daar zijn heel strenge Europese regels over'', zegt hij. ,,Den Haag is verplicht een marktconforme huur te vragen. En als zo'n huurverlaging al zou kunnen, dan is dat iets voor de langere termijn. Daar gaat een procedure van maanden overheen."
 
Volgens Reiziger is er een aantal serieuze gegadigden om ADO Den Haag van de Chinese eigenaren over te nemen. Preciezer wil de zogeheten herstructureringsdeskundige zich niet uitdrukken, ook al omdat hijzelf niet altijd kan doorgronden hoe groot de belangstelling is van partijen die zich als potentiële koper van ADO Den Haag bij hem melden. ,,Soms weet je niet of iemand een gegadigde is, een geïnteresseerde of gewoon een gelukzoeker."
 
Ict-zakenman Ad Nederlof leek een tijdlang de belangrijkste overnamekandidaat te zijn. Het Haags Collectief met kopstukken als Ed Maas, Jeroen Lentze en Martin Jol heeft ook belangstelling voor ADO. Verder heeft zich zeker nog één andere potentiële koper bij Reiziger gemeld.
 
 
Die stelt overigens dat de haast om tot een vergelijk te komen met een van de koopkandidaten minder groot is dan wel wordt aangenomen. ,,Het hoeft niet allemaal per se voor 1 augustus rond te zijn'', zegt hij. ,,Op die datum moeten we wel stukken inleveren bij de KNVB, maar daar valt waarschijnlijk wel een mouw aan te passen.''
 
Volgens partijleider Richard de Mos van Hart voor Den Haag is de nood wel degelijk aan de man. Hij roept de gemeenteraad op terug te keren van vakantie, omdat Den Haag een huurverlaging zou hebben geweigerd: ,,Het zal toch niet gebeuren dat wethouders met zwakke knieën onze club om zeep helpen? ADO ligt op apegapen, er moet nu gehandeld worden'', vindt hij.
 
 
Eigendom
Het ADO-stadion is eigendom van Den Haag. De club huurt het voor 180.000 euro per jaar, zo laat de gemeente desgevraagd weten. Verder betaalt ADO 55.000 euro per jaar voor het veld, 475.000 euro per jaar voor het hoofdgebouw en 165.000 euro per jaar voor de commerciële ruimtes. Voor de parkeerterreinen moet ADO respectievelijk 32.000 euro, 72.500 euro en 51.000 euro per jaar neertellen.
 
Maar of het tot een huurverlaging komt, is dus zeer de vraag. Niet alleen moet het stadsbestuur daartoe bereid zijn, ook de Haagse politiek zou daarmee moeten instemmen. En dan is het dus nog de vraag of het volgens de Europese regels kan. ,,Belangrijk is dat de gemeente heel constructief met ons in gesprek is", zegt Reiziger. ,,Ze staat open voor hulp als dat echt nodig is. In welke vorm? Dat moet nog blijken.''