support Casper

ADOfans.nl

Datum plaatsing: 26-05-2021 14:10:00

Persbericht UVS: 'Hopelijk snel goed nieuws'

Woensdagmiddag zond UVS een persbericht naar de media.

In het bericht verklaart UVS in een persbercht dat de zoektocht naar een nieuwe eigenaar bijna is afgerond en dat de Chinese aandeelhouder hoopt snel heel goed nieuws te kunnen brengen aan de ADOfans.

Onderstaand het door ons in het Nederlands vertaalde persbericht:

Na recente berichten in de Haagse media is het tijd dat UVS de fans van ADO Den Haag informeert over de huidige situatie van de club.

Op 30 maart 2014 schudden dhr. Wang Hui en dhr. Mark van der Kallen de hand voor de deal die UVS het eerste Chinese bedrijf maakte met een Europese voetbalclub in de hoogste divisie. Sinds die historische dag hebben we veel hoogte- en dieptepunten meegemaakt. Samen met de ADO-fans hebben we overwinningen gevierd, en met hen hebben we ook getreurtd om de nederlagen. En nu zelfs een degradatie.
 ADO Den Haag Hui Wang en Mark van der Kallen
Maar de hele periode was er een heel groot probleem, dat keer op keer terugkwam. Het was het bestuursmodel van de club. De structuur was iets waar UVS nooit aan heeft kunnen wennen. En die UVS zowel als oneerlijk als eigenlijk best onwerkbaar heeft ervaren. Vooral oneerlijk is het feit dat wij, als meerderheidsaandeelhouder van deze geweldige club, altijd moesten betalen voor de gemaakte schulden. Maar tegelijkertijd hadden we nauwelijks invloed op de manier waarop de club werd bestuurd en de richting waarin die ging. Na de overname, en gedurende de afgelopen zeven jaar, heeft UVS meer dan 13 miljoen euro in de club geïnvesteerd. Tegelijkertijd werd onze invloed steeds meer beperkt door mensen die handelden alsof zij de eigenaar van de club waren.
Het is daarom met de grootste spijt dat we de beslissing hebben moeten nemen dat het tijd werd om ons eigenaarschap te beëindigen en de club aan een nieuwe partij over te dragen.

In de afgelopen jaren waren de meeste van onze problemen niet met de spelers, de coaches, de fans of het management. De meeste problemen die we hadden, werden veroorzaakt op het niveau van de aandeelhouders en de Raad van Commissarissen. Die situatie gaat nog steeds door en loopt steeds verder uit de hand. Zo hebben de Nederlandse leden van de Raad van Commissarissen vorige week de heer Edwin Reijntjes, tegen onze wil en ook tegen de statuten van de club, aangesteld als interim-CEO. Als meerderheidsaandeelhouder hebben we de heer Reijntjes al aangespoord om af te treden en hebben we de Raad van Commissarissen meerdere keren gevraagd om dit besluit terug te draaien.  De reden is simpel: Het is niet alleen totaal onaanvaardbaar, een uit de hand gelopen Raad van Commissarissen is ook gevaarlijk voor de toekomst van de club.

De afgelopen weken zaten we in het zeer moeilijke proces om een nieuwe en sterke kandidaat te vinden voor de aanstaande aandelentransactie. Tegelijkertijd hebben we ervaren dat met name Frans van Steenis, de voorzitter van de Raad van Commissarissen, een zeer dubieuze rol heeft gespeeld. Samen met de Nederlandse aandeelhouders heeft hij veel gedaan om het verkoopproces te frustreren. En daarmee hebben ze de toekomst van ADO Den Haag ernstig in gevaar gebracht.
Dit moest stoppen en daarom had UVS eind april een aandeelhoudersvergadering gepland waarin wij de heer Frans van Steenis als voorzitter van de Raad van Commissarissen zouden hebben ontslagen. Deze vergadering werd op het laatste moment afgelast, omdat hij verschillende toezeggingen heeft gedaan om UVS te steunen bij het afronden van het verkoopproces van de aandelen. Helaas is geen van deze beloften nagekomen. Daarom zal UVS een onderzoek starten om te onderzoeken of we juridische stappen tegen hem kunnen ondernemen. We hopen ook dat de heer Frans van Steenis de eer aan zichzelf wil houden door af te treden, om zo de vernedering van een ontslag te voorkomen.

Dat UVS in beroep is gegaan tegen de uitspraak van de Haagse rechtbank die ons verplicht 2 miljoen euro te betalen aan ADO Den Haag, neemt niet weg dat we hard hebben gewerkt aan een korte termijn oplossing voor ADO's huidige en zeer moeilijke financiële situatie. De afgelopen weken zijn we non-stop bezig geweest om een sterke en betrouwbare partij te vinden die de club de komende jaren in rustiger vaarwater kan brengen. Onze zoektocht is bijna voltooid en we hopen binnenkort heel goed nieuws te brengen aan de fans van ADO Den Haag.

We begrijpen dat het wachten op de uitkomst van het verkoopproces lang en moeilijk was. Daarom hebben we een speciaal bericht aan alle fans en sponsors van ADO Den Haag. We weten dat dit een extreem moeilijke periode is voor de club, voor JOUW club. Daarom willen we je vragen de club extra te ondersteunen en ADO Den Haag niet in de steek te laten.

De originele Engelse versie

Press release

After recent stories in The Hague media outlets, it is time that UVS informs the fans of ADO Den Haag about the current situation of the club.

On March 30th 2014 Mr. Wang Hui and Mr. Mark van der Kallen shook hands on the deal that made UVS the first Chinese company to own an European football club in the top leagues. Since that historic day, we have experienced many highs and lows. Together with the ADO fans we have celebrated victories, and with them we have also mourned defeats. And now even a relegation.

But all the time there was one very big problem, that was always coming back, time after time. It was the governance model of the club. Its structure was something which UVS has never been able to get used to. And which UVS has experienced as both unfair and actually quite unworkable. In particular unfair is the fact that we, as majority shareholder of this great club, always had to pay for the debts that were made. But at the same time, we had hardly any influence about the way the club was run and the direction it went. After the acquisition, and during the last seven years, UVS has invested more than 13 million euro into the club. In the same time our influence was more and more restricted by people who acted like they owned the club. It was therefore with the greatest regret, that we had to make the decision that it is time to end our ownership and to hand over the club to a new party.

In the past couple of years most of our struggles were not with the players, the coaches, the fans and the management. Most of the problems we had were caused on the level of the shareholders and the Supervisory Board. That situation is still continuing and is getting more and more out of hand. A week ago for example, the Dutch members of the Supervisory Board have appointed Mr. Edwin Reijntjes as interim-CEO against our wishes and also against the statutes of the club. As majority shareholder we have already urged Mr. Reijntjes to step down and we have asked the Supervisory Board several times to overturn this decision. The reason is simple: it is not only totally unacceptable, an out-of-control Supervisory Board is also dangerous for the future of the club.

In recent weeks we have been in the very difficult process of finding a new and strong candidate for the upcoming share transaction. At the same time we experienced that in particular Frans van Steenis, the chairman of the Supervisory Board, has played a very dubious role. Together with the Dutch shareholders, he has done much to frustrate the sale process. And by doing so, they have seriously endangered the future of ADO Den Haag.

This had to stop and that is why UVS had planned a shareholders' meeting at the end of April in which we would have dismissed Mr. Frans van Steenis as chairman of the Supervisory Board. This meeting was canceled at the last moment because he has made several promises to support UVS to finish the sale process of the shares. Unfortunately none of these promises were fulfilled. Therefore, UVS will start an investigation to investigate if we can take legal action against him. We also hope that Mr. Frans van Steenis will do the honorable thing to step down himself. In order to avoid the humiliation of a dismissal.

The fact that UVS has appealed against the decision of the The Hague court that obliges us to pay 2 million euros to ADO Den Haag, does not alter the fact that we have been working hard to find a short term solution to improve ADO's current and very difficult financial situation. In recent weeks we have been working non-stop to find a strong and reliable party that is able to bring the club in calmer waters in the upcoming years. Our search is nearly completed and we hope to bring some very good news to the fans of ADO Den Haag quite soon.

We understand that the waiting of the outcome of the sale process was long and difficult. Therefore we have a special message to all the fans and sponsors of ADO Den Haag. We know that this is an extremely difficult period for the club, for YOUR club. Therefore we would like to ask you to give the club extra support and not to abandon ADO Den Haag.