support Casper
 
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 WII 36 22 9 5 75
2 RJC 36 20 12 4 72
3 GRO 36 21 8 7 71
4 DOR 36 18 13 5 67
5 GRA 36 19 5 12 62
6 ADO 35 16 11 8 59
7 JAZ 36 15 8 13 53
8 NAC 35 14 9 12 51
9 MVV 36 14 8 14 50
10 EMM 35 14 6 15 48
11 HEL 35 13 8 14 47
12 CAM 36 13 7 16 46
13 VVV 36 12 9 15 45
14 JAJ 36 10 10 16 40
15 EIN 35 8 15 12 39
16 JPS 35 9 7 19 34
17 TEL 35 9 6 20 33
18 DBO 36 8 9 19 33
19 TOP 36 10 3 23 33
20 JUT 35 5 9 21 24
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
AD Haagsche Courant

Datum plaatsing: 18-05-2017 08:04:00

'Rechtstreeks met tram naar het ADO Den Haag-stadion'


Met de sneltram naar het ADO Den Haag-stadion is een wens van HTM.


door Peter Koop
 
 
ADO-supporters kunnen in de toekomst rechtstreeks met de tram naar het stadion. De Randstadrailvoertuigen moeten via de voetbaltempel naar het centraal station rijden.
 
Althans,dat is een diepgekoesterde wens van HTM-directeur Jaap Bierman. In een vraaggesprek met deze krant ontvouwt hij de toekomstplannen van de Haagse vervoerder. Hard nodig, want er komt nogal wat op HTM af, betoogt Bierman.  De Randstad groeit met zo'n 700.000 mensen. Als we niet investeren in openbaar vervoer, loopt de boel gierend vast. Als HTM moeten we op dat groeiend aantal reizigers blijven inspelen."
 
 
Bijvoorbeeld dus door uitbreiding van het netwerk.  Een aftakking van Randstadrail vanuit Zoetermeer via het ADO-stadion naar Scheveningen is wat ons betreft een van de mogelijkheden. Dat is niet alleen handig voor de voetbalsupporters, maar ook voor de forens die doordeweeks zijn auto op het ADO-parkeerterrein kan stallen en dan met de tram door, de stad in."
 
 
Norfolkterrein
En ook die veelbesproken verbinding naar het Norfolkterrein moet er maar eens komen, vindt Bierman.  Het liefst een tram, maar voorlopig beginnen we volgend jaar met een bus. Dat wordt overigens een speciale. Voor het eerst in de geschiedenis van HTM gaan we rijden met een elektrische bus."
 
HTM neemt daarmee een voorschot op 2019, als geleidelijk aan alle bussen in de stad elektrisch worden. Gisteren werd ook bekend dat HTM tot aan 2034 de bus mag blijven rijden door de stad.  In de bussen komt wifi en je kan betalen met je bankpas." En net als in Japan zonder chauffeur?  In de hele verre toekomst zie ik het er op railtrajecten nog wel van komen, maar op korte termijn is dat in dicht stedelijk gebied eigenlijk niet te doen."
 
Die bus hoeft in de toekomst overigens niet in alle gevallen meer aan de grenzen van de Haagse regio rechtsomkeert te maken. Bierman wil dat HTM actief is in de hele zuidelijke Randstad.  Dat betekent soms doorrijden tot Rotterdam. En RET rijdt misschien soms tot in Den Haag. We hebben beiden de Metropoolregio als opdrachtgever, dus het zou raar zijn als we niet zouden samenwerken. Bijvoorbeeld bij de gezamenlijke aankoop van bussen."
 
 
Fusie
En ja, Bierman zegt niet uit te sluiten dat zo'n intensieve samenwerking ooit nog wel eens tot een fusie kan leiden.  Maar daarover is nu echt niks te zeggen."
 
Om nog meer reizigers te vervoeren, worden de komende jaren ook zo'n zestig nieuwe trams aangeschaft. HTM wil dat de nieuwe vloot nog sneller door de regio rijdt. Daarom is het bedrijf in gesprek met gemeenten om op kruisingen vaker groen licht te krijgen.