support Casper
 
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 WII 34 22 7 5 73
2 RJC 34 20 10 4 70
3 GRO 34 20 7 7 67
4 DOR 34 17 12 5 63
5 ADO 34 16 10 8 58
6 GRA 34 18 4 12 58
7 NAC 34 14 8 12 50
8 MVV 34 14 7 13 49
9 JAZ 34 14 7 13 49
10 CAM 34 13 6 15 45
11 VVV 34 12 9 13 45
12 EMM 34 13 6 15 45
13 HEL 34 12 8 14 44
14 JAJ 34 10 9 15 39
15 EIN 34 8 14 12 38
16 TEL 34 9 6 19 33
17 TOP 34 10 2 22 32
18 JPS 34 8 7 19 31
19 DBO 34 7 8 19 29
20 JUT 34 5 9 20 24
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
AD Haagsche Courant

Datum plaatsing: 18-12-2015 10:08:00

Voor ADO Den Haag dreigt nog een probleem


"Wang-soap weerhoudt potentiele sponsors"


 
Clubeigenaar Hui Wang vindt dat ADO Den Haag zelf meer inkomsten moet genereren, maar uitgerekend de Chinese grootaandeelhouder zelf weerhoudt sponsors, menen kenners. "Wie stapt er in bij een club waar onrust is?"
 
 
door Dennis Jansen 
 
 
Het contrast is groot deze week bij ADO.Dinsdagavond werd in het Kyocera Stadion nog de polonaise gelopen op het jaarlijkse vrijwilligersfeest, waar spelers bier tapten en op de foto gingen. En ook gisteravond was het party-time, ditmaal voor al het personeel van de club. De selectie van trainer Henk Fraser, die zondag de laatste wedstrijd (Heerenveen-uit) van 2015 speelt, sloot na de middagtraining aan. Voor even werden de zorgen naar de achtergrond verdrongen.
 
 
Vandaag gaat de soap rond de Chinese clubeigenaar Hui Wang weer gewoon verder. Die soap lijkt ADO zo zachtjes aan veel meer te gaan kosten dan dat Wang oplevert. Met extra investeringen van Wang, grootaandeelhouder, zou de begroting naar 18, 19 miljoen euro getild worden. Op termijn zelfs naar 20 tot 22 miljoen.
 
 
Maar voorlopig zijn er tussen Wang en de directie alleen maar misverstanden en verwijten over enweer. De Chinees komt zijn beloften en afspraken niet na en communiceert amper. Zijn beslissing deze week om een voetbalcongres te prevaleren boven de aandeelhoudersvergadering leidde tot onbegrip en teleurstelling bij de Haagse leiding én de gemeente Den Haag. De spanningen, onbegrip en onrust zijn groot.
 
 
"Dat is van grote invloed op het aantrekken van sponsors", meent sportmarketer Bob van Oosterhout. "Ik heb eerder al eens gezegd dat ADO Foppe de Haan als trainer zou moeten aanstellen en dat de HEMA dan op het shirt zou komen. ADO Den Haag is zo'n mooie club, maar heeft veel behoefte aan een sympathiek imago. Dit gerommel doet de club geen goed. Potentiële sponsors zullen afwachten wat er gaat gebeuren. En ze zijn terughoudend, omdat er één investeerder is, die zegt dat hij het wel even gaat doen. Ze voelen daardoor niet de noodzaak om een steentje bij te dragen."
 
 
Het saillante is dat clubeigenaar Hui Wang van mening is dat ADO zelf meer inkomsten moet genereren. "Een slap argument", vindt sportmarketer Frank van den Wall Bake. "Hij creëert onrust en wie stapt er in een club waar onrust heerst? Dit bemoeilijkt het proces alleen maar." "Zij die zich verbonden hebben aan de club, zullen niet snel afhaken. Ze sponsoren geen bestuurskamer of meneer Wang, maar een voetbalclub", stelt Van den Wall Bake. 
 
 
ADO Den Haag wilde aan de hand van Wang verder groeien. Meer publiek, meer bezette businessstoelen, meer verkochte skyboxen. De club maakt kleine stapjes. Het stadion is lang niet uitverkocht, van de stoelen zijn er nog duizend beschikbaar en de lege skyboxen worden nu per wedstrijd verhuurd.
 
 
"Sponsors kijken de kat uit de boom", zegt Remco van der Veen, tussen 1997 en 2008 verantwoordelijk voor commerciële zaken. "In mijn tijd had je gerenommeerde bedrijven als DSW, Hommerson. Er was een wij-gevoel. Nu is het een hij. Eén grote geldschieter, die zegt dat hij miljoenen in ADO gaat steken. Dan hebben velen het idee: "Laat het maar zien, ik stap wel in als ze Europees voetbal spelen'. Dit houdt sponsors echt tegen."