support Casper
 
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 WII 34 22 7 5 73
2 RJC 34 20 10 4 70
3 GRO 34 20 7 7 67
4 DOR 34 17 12 5 63
5 ADO 34 16 10 8 58
6 GRA 34 18 4 12 58
7 NAC 34 14 8 12 50
8 MVV 34 14 7 13 49
9 JAZ 34 14 7 13 49
10 CAM 34 13 6 15 45
11 VVV 34 12 9 13 45
12 EMM 34 13 6 15 45
13 HEL 34 12 8 14 44
14 JAJ 34 10 9 15 39
15 EIN 34 8 14 12 38
16 TEL 34 9 6 19 33
17 TOP 34 10 2 22 32
18 JPS 34 8 7 19 31
19 DBO 34 7 8 19 29
20 JUT 34 5 9 20 24
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
 ADOfans.nl

Datum plaatsing: 05-06-2014 17:13:00

Algemeen directeur Piet Jansen: Je moet niet een Popie Jopie willen zijn


Dit seizoen plaatste de redactie van leidenamateurvoetbal.nl elke maand een interview met een regionale voetballer, die ooit uitkwam voor ADO Den Haag, meestal toen nog spelend in het Zuiderpark. Het seizoen sluit de redactie af middels een interview met Algemeen Directeur Piet Jansen.


bron: leidenamateurvoetbal
door: Piet van Kampen en Hennie Kanbier

 

Het werd een openhartig gesprek na een turbulent, maar uiteindelijk zeer succesvol seizoen voor de groengelen.


Luisteren
Hij straalt rust uit en is een man die kan relativeren. Na een jaar waarin hij op papier de Big Boss van de ‘Ooievaars’ is, blikt hij in alle rust terug op zijn eerste seizoen. Een seizoen waarin Jansen zich tot doel stelde om de organisatie stap voor stap door te lichten en met alle betrokkenen persoonlijke gesprekken te voeren, waarbij een luisterend oor zijn uitgangspunt was.

"Het is net als op het veld, het is een samenspel. Je moet vooral naar anderen willen luisteren om iets te bereiken.”  Het credo van de man die tot volle tevredenheid heeft geconstateerd dat zijn insteek om mee te helpen beter te maken daar waar kan is: ‘observeren en luisteren’. Het heeft gewerkt. Zijn beleid heeft de club tot op heden geen windeieren gelegd. Jansen is de man die makkelijk contact met mensen maakt. Waarvan akte tijdens het interview met Leiden Amateurvoetbal waarin het gesprek al snel gezellig en informeel werd in het Haagse stadhuisgebouw en waar Jansen regelmatig de hand opsteekt naar voorbijgangers die Jansen aan de tand zien worden gevoeld.



Loopbaan
De in Gouda geboren en in Stolwijk wonende Piet Jansen (58) lijkt een geboren leider. Op 18-jarige leeftijd was hij al politicus in zijn geboortestad. Daar trok hij ook bij v.v. Gouda de eerste voetbalkistjes aan maar verder dan de A1 kwam hij niet. Studie en trainen waren niet meer te combineren. "Bovendien was ik geen talent en kon beter praten dan voetballen”, grapt hij vol zelfkennis. "Als ik iets doe, dan doe ik het ook fanatiek.” Dus de studies MBO en HBO werden in de avonduren, tijdens een full time job, succesvol afgerond. De basis voor een carrière bij de HTM, waarvan hij de laatste dertien jaar directeur was en alles in goede (tram- en bus) banen leidde om ontsporingen te voorkomen.



Sponsor
De Haagse Tram Maatschappij had vanwege het sponsorschap een vrijage met ADO Den Haag. "Vandaar dat ik er al vaak een kijkje in de keuken had genomen. De sfeer op het Zuiderpark –een kantinegevoel- leidde langzamerhand tot een soort virus dat je overkomt en waar je niet meer vanaf komt. Zeven jaar geleden werd ik al voor een functie gevraagd, maar daar heb ik toen vanaf gezien. Dat was nog niet te combineren met mijn werk bij de HTM. Maar toen ik met vervroegd pensioen ging (ik wilde op mijn 58e stoppen en dat is gelukt) en in de krant las dat er na het vertrek van Cees Driebergen een vacature bij de club was, heb ik gebeld. En zo is het gelopen."

Piet Jansen kon op 1 juni 2013 aan de bak. In voorgaande jaren was het verloop in de leiding groot. Als het aan Jansen ligt – blijkt uit alles – moet er stabiliteit komen en blijven en vooral ook rust in de tent. "Stap voor stap en mensen vooral vertrouwen geven. Het is goed dat we ons nu in rustig vaarwater bevinden. Werknemers zijn toch iedere keer bevreesd voor hun baan als er een nieuwe man aan het bewind komt.”



Beleving en emotie
Als Jansen terugdenkt aan de laatste keer dat het Zuiderpark vol zat, krijgt hij warme gevoelens. "Een beleving en ook emotie. Dat waren prachtige tijden, maar het is onzin om te stellen dat vroeger alles beter was. Een beetje nostalgie kan geen kwaad, maar het wordt ook wel eens overdreven. Bij ADO Den Haag- Ajax zaten er een keer 7.000 mensen op de tribune in het Zuiderpark, waar er dat nu 15.000 zijn, dus in dat opzicht is echt niet alles beter. Destijds moesten er ook grootscheepse vervoersregelingen worden begeleid met supportersscharen van andere clubs, dat heb ik vanuit de HTM meegemaakt,en dat was echt niet allemaal zo simpel. Er bleven ook mensen weg door trammelant met supporters. Nu is ons stadion veilig en heeft de club een positieve uitstraling. Kijk, ons ‘moppervolk’ zoals ik dat noem, blijft toch wel mopperen. Dat hoort er ook wel wat bij, het komt ook vaak uit betrokkenheid voort.” In elk geval verhuisden die ‘mopperaars’ ook mee naar het Kyocera-Stadion, dat in 2007 in gebruik werd genomen. Sindsdien heeft het imago van de club, waar het voorheen nogal eens roerig kon zijn, een positieve boost gekregen.

Piet Jansen die duidelijk stelt dat hij zich meer met het leiding geven aan de club bezig houdt dan dat hij zich direct met het voetbalspelletje bemoeit, bekent ook eerlijk dat als hij als supporter op de tribune zit fanatiek mee kan leven. "Ik kan soms uit m’n dak gaan. Maar na de wedstrijd ben ik altijd weer rustig. Soms spreekt mijn vrouw mij er mij wel eens op aan. Joh, je bent wel de algemeen directeur he'. Maar goed, het blijft binnen het nette, maar de club zit nu eenmaal in mijn hart en dan leef je mee. Als je wint, merk je dat de hele week door binnen een BVO. Net zoals dat het geval is, wanneer er wordt verloren. Daarom waren vooral de laatste maanden een heerlijke belevenis. Het was een vrolijke boel in Den Haag.”



Intensief
"Het was wel een intensief jaar”, heeft Jansen ervaren. Een jaar waarin ADO Den Haag een slechte eerste helft van het seizoen kende maar de preses er altijd het volste vertrouwen in heeft gehad dat het wel goed zou komen. "De kwaliteit van de spelersgroep was zodanig dat het er gewoon een keer uit moest komen”, bleef hij het geloof in de goede afloop houden. Over het vroegtijdig gedwongen vertrek van trainer en clubman Maurice Steijn: ,,Jammer dat het zo is gelopen. In principe wil je een verbintenis uitdienen, maar we moesten wel wat doen. Na Heracles thuis (0-3) werd het onrustig en we zagen supporters en mensen uit de businessclubs vertrekken tijdens de wedstrijd. Dat is een pijnlijke constatering, temeer omdat we ondertussen laatste stonden.” Tijdens dit intensieve jaar moest ook de verloederde grasmat in no-time door een kunstgrasmat worden vervangen. Voer voor het moppervolk? "Toen de eerste wedstrijd op het kunsttapijt met 3-2 tegen FC Twente werd gewonnen was alle scepsis direct in de kiem gesmoord. Het kan verkeren in de voetballerij.” Daarnaast weet Jansen ook de Haagse humor te waarderen zoals toen er voor de wedstrijd tegen Vitesse een erg slecht veld lag en er dagen water op het veld had gestaan en er zwembandjes door een aantal supporters werd gedragen, de opblaaskrokodillen en badeendjes vlogen in het rond. "Kijk, ook dat moet kunnen. Het tekent de club. Er wordt intens meegeleefd, in goede en slechte tijden. De relatie met de supporters en businessclub is al met al prima te noemen, ook al moet je soms evensamen door de zure appel bijten.”



Winst

De club heeft dit seizoen veel in de belangstelling gestaan door alle gebeurtenissen. Het seizoen werd fraai afgesloten en de hoofdmacht eindigde uiteindelijk als negende na een indrukwekkende reeks resultaten. Maar op diverse andere vlakken is er ook vooral winst geboekt. Niet alleen sportief – ,,de laatste drie seizoenen in het linkerrijtje”– maar ook in financieel opzicht. "Het stadion moet echter nog voller”, is de vurige wens van Jansen. "Wij hebben de laatste seizoenen de toeschouwersaantallen omhoog zien gaan. Gemiddeld zitten we nu op 11.500 toeschouwers en dat is toch wel heel wat beter dan de 7.000 in het Zuiderpark. Er kunnen er echter 15.000 in en ik wil het stadion vol hebben”, is de doelstelling. Dat moet toch kunnen gezien de grootte van de stad en ook het gebied rondom ons, het Westland, Zoetermeer, Leidschendam, Leiden en de Bollenstreek. Misschien lukt het niet om tweewekelijks helemaal vol te zitten, maar we willen zeker wel verder groeien. Het is in elk geval fantastisch dat we merken dat er ook een enorme run is op de familievakken. Het is veilig, gezellig en de sfeer is geweldig. Kippenvel als ik terug denk aan onder meer de gewonnen thuiswedstrijden tegen Feyenoord, FC Twente en AZ. Er was een fantastische sfeer en daar doen we het allemaal graag voor.”



Sociaal maatschappelijke projecten
Een heel ander aspect van winst betreft het aantal projecten dat de club initieert en begeleidt. Bijvoorbeeld jongeren via trainingen bij ADO een weg in de maatschappij proberen te laten vinden of kinderen op school vertellen over de gevolgen van pesten en discriminatie.Als dat lukt is dat ook pure winst al, is dat niet in geld uit te drukken. Want geld alleen maakt niet gelukkig. Meer informatie hierover vindt u op www.adodenhaagindemaatschappij.nl. De jeugdopleiding bij de Haagse club staat ook hoog bij de KNVB aangeschreven en leverde al diverse jonge talenten in Jong Oranje lichtingen op. Voorlopig lijkt Piet Jansen na een jaar aan het roer van het Haagse vlaggenschip te hebben gestaan een tevreden man. "Observeren en luisteren. Wel zichtbaar aanwezig zijn, maar het leiden van de club en het voetbalspel op zich van elkaar gescheiden houden. Niet de Popie Jopie willen uithangen.”



Den Haag in het  middelpunt
Vanaf 31 mei j.l. wordt in het Kyocera stadion het WK hockey voor mannen en vrouwen gespeeld. Eveneens een prachtige promotie voor de accommodatie van ADO Den Haag. Een miljoenenpubliek zal het WK volgen, binnen Europa maar ook in alle andere werelddelen. De club met Kapitein Piet Jansen aan het roer. Zich gesteund wetend door veel rechterhanden in de organisatie die in zijn ogen al sterk is verbeterd. ADO bruist weer en knipoogt naar belangstellende toeschouwers uit de Leidse regio voor het komende seizoen.