support Casper
 
volg adofans op ....
volg adofans op Twitter volg adofans op Facebook volg adofans via RSS Join adofans op linkedin Join adofans op instagram
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 AJA 24 19 3 2 60
2 PSV 25 16 6 3 54
3 AZA 25 14 7 4 49
4 VIT 25 15 3 7 48
5 FEY 25 13 7 5 46
6 GRO 25 12 6 7 42
7 UTR 24 9 10 5 37
8 TWE 25 9 9 7 36
9 HEE 25 8 9 8 33
10 HER 25 9 5 11 32
11 FOR 25 9 4 12 31
12 ZWO 25 5 11 9 26
13 SPA 24 6 6 12 24
14 RKC 25 5 8 12 23
15 VVV 24 6 4 14 22
16 WII 25 4 6 15 18
17 ADO 25 2 9 14 15
18 EMM 25 2 7 16 13
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
AD Haagsche Courant

Datum plaatsing: 06-12-2012 10:43:00

ADO in linkerrijtje, maar stadion is almaar leger


Club neemt prijsbeleid en kaartverkoop onder de de loep.


door Daniël Dwarswaard

 

ADO Den Haag trekt dit seizoen minder toeschouwers dan de afgelopen jaren. Een plek in het linkerrijtje is geen garantie voor volle tribunes, zo blijkt. De kaartjes zijn te duur, zegt de supportersvereniging. En: "We worden in thuiswedstrijden ook niet erg verwend."

 

ADO Den Haag stond eind oktober tegenover FC Utrecht. Twee ploegen die verrasten met hun hoge klassering. Toch kwamen op die lunchwedstrijd 'slechts' 9.889 toeschouwers af. Vooral in de hoekvakken van het stadion waren veel stoeltjes leeg. Het duel met Utrecht is voorlopig het laagterecord na zeven thuiswedstrijden van ADO Den Haag in het eigen Kyocera Stadion.

 

Gemiddeld zitten er dit seizoen 10.643 liefhebbers op de tribunes, terwijl dat aantal na het gehele afgelopen jaar nog uitkwam op 12.121. Dennis de Bruijn, voorzitter van de officiële supportersvereniging van ADO Den Haag, weet wel hoe de daling te verklaren is. "Het is vooral een geldkwestie", denkt hij. "Voor een gezinnetje is het goedkoper om een abonnement op Eredivisie Live te nemen dan met zijn viertjes naar het stadion te gaan."

 

Maar je gaat toch juist naar het stadion voor de sfeer en de beleving? De Brujn: "Maar we zijn in thuiswedstrijden dit jaar ook nog niet bepaald verwend he", zegt hij. ADO pakte slechts zes van zijn negentien punten in Den Haag. "Kijk, we staan nu achtste. Heel mooi, maar de amusementswaarde van thuiswedstrijden is laag. Soms is het gewoon niet om aan te zien."

 

ADO Den Haag is geen uitzondering in de eredivisie. Bij het merendeel van de clubs zijn de tribunes leger dan vorig jaar. Bij de gepromoveerde teams PEC Zwolle en Willem II is het wél drukker, net als bij de topclubs Feyenoord en FC Twente.

 

De dalende toeschouwersaantallen bij ADO Den Haag kunnen niet los gezien worden van het succesjaar in 2010/2011 onder coach John van den Brom. ADO bereikte toen Europees voetbal en de verkoop van seizoenkaarten groeide. "Met 1000 stuks", zegt algemeen directeur Cees Driebergen. "Helaas zijn die afgelopen zomer weer afgevallen, waardoor we op het oude niveau zitten."

 

Lange zijde: 38 euro
Volgens De Bruijn van de ADO-fanclub is de prijs van losse kaartjes te hoog. "Tegen PSV was het goedkoopste kaartje 28 euro. Een plek langs de lange zijde kostte 38 euro. Wedstrijden tegen topclubs zijn duurder, maar als er dan kansloos verloren wordt, krijg je te horen dat je dat kunt verwachten tegen PSV. Nou, dan moet je de kaartjes ook niet duurder maken. Als de prijs omlaag gaat, verkoop je er meer en maak je wellicht alsnog meer winst."
"Dat weet je altijd pas achteraf", reageert Driebergen. "Een prijsverlaging is geen garantie op meer toeschouwers. Maar wij denken overal over na. Ook over het prijsbeleid. Voor volgend seizoen zullen we dat goed op de korrel nemen."

 

Met acties probeert ADO Den Haag het stadion voller te krijgen. Zo konden supporters een 'hattrick' kopen en voor 39,50 naar de laatste drie thuiswedstrijden voor de winterstop gaan. Dat heeft nog niet geleid tot grote stijgingen in de losse verkoop. Volgens Driebergen leeft onder een deel van de supporters het misverstand dat het lastig is om kaartjes te kopen. "Bij slechts drie wedstrijden - tegen Ajax, Feyenoord en FC Utrecht - geldt een clubcardverplichting. Voor de overige wedstrijden kun je gewoon bij de stadionkassa een kaartje kopen."

 

ADO werkt aan een eigen zogenoemd e-ticketing-systeem, zodat de extra servicekosten (enkele euro's) die nu betaald moeten worden bij de Ticketbox, omlaag gaan. Commercieel directeur Justin Goetzee: "Dat willen we volgend seizoen invoeren. De prijs gaat daardoor omlaag, maar het kopen van een kaartje wordt vooral laagdrempeliger. Voor veertien wedstrijden, niet de risicowedstrijden, kunnen supporters zonder clubcard op internet een kaartje kopen en zelf uitprinten."