support Casper
 
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 WII 34 22 7 5 73
2 RJC 35 20 11 4 71
3 GRO 34 20 7 7 67
4 DOR 35 18 12 5 66
5 GRA 35 18 5 12 59
6 ADO 34 16 10 8 58
7 NAC 35 14 9 12 51
8 MVV 34 14 7 13 49
9 JAZ 34 14 7 13 49
10 EMM 35 14 6 15 48
11 HEL 35 13 8 14 47
12 CAM 34 13 6 15 45
13 VVV 34 12 9 13 45
14 JAJ 35 10 9 16 39
15 EIN 34 8 14 12 38
16 TEL 35 9 6 20 33
17 TOP 35 10 2 23 32
18 JPS 34 8 7 19 31
19 DBO 35 7 9 19 30
20 JUT 34 5 9 20 24
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
AD Haagsche Courant

Datum plaatsing: 04-12-2004 20:33:00

Grap met eigen ADO-single werd een ongekend succes


Ton van der Tuijn kan zich de rijen voor Vroom en Dreesmann in winkelcentrum de Boogaard nog heel goed herinneren.


FC Den Haag stond daar op een drukke zaterdag voor de ingang van het warenhuis met een eigen marktkraampje waar de spelers de zelf uitgebrachte single met de toepasselijke titel 'Jagen, jagen, op de bal', verkochten en waar gesigneerde elftalposters werden uitgedeeld. FC Den Haag was net kampioen van de eerste divisie geworden en heel de stad leefde in een euforische stemming.

"Iedereen wilde wel zo'n plaatje", vertelt Ton van der Tuijn. De initiator, inmiddels achter in de vijftig, kan er nog steeds hard om lachen. De witgrijze Hagenaar is nu nog als scout aan ADO Den Haag verbonden, maar in de jaren zeventig en tachtig was hij eerst veertien jaar verzorger en daarna nog zes jaar elftalleider. Ruim twintig jaar heeft hij zich dus voor de voetbalclub ingezet. Hij maakte grote successen mee. Onder meer in het jaar 1985/1986 toen FC Den Haag op een overtuigende wijze kampioen van de eerste divisie werd. Den Haag had toen een goed elftal met onder anderen Martin Jol, René Stam, Alfons Groenendijk, Cor Lems en Ron de Roode.

Het idee van een eigen single kwam van Ton van der Tuijn zelf. "Het was als een grap bedoeld. We hebben met de selectie het nummer in de studio van de mensen achter de groep Earth and Fire opgenomen. De tekstschrijver van de nummers van 'Kinderen voor kinderen' heeft ons geholpen. Het nummertje werd door iedereen in Den Haag meegezongen. De single was enorm populair. Toen wij het voor de eerste keer na een thuiswedstrijd verkochten, gingen er al tweeduizend plaatjes over de toonbank. We hadden er zevenduizend laten maken en die hebben we ook allemaal verkocht."

Risico's

De initiatiefnemer was ook financieel verantwoordelijk. "Samen met de toenmalige sponsor Hotelplan en elftalleider Loek van Driel, nog steeds mijn vaste maat. Ook Martin Jol, toen de populairste speler, was erbij betrokken. We vonden het een schitterend idee, we hebben het ook heel professioneel aangepakt, maar er zaten wel financiële risico's aan verbonden. Het kostte behoorlijk wat geld om een plaatje op te nemen. We zijn uiteindelijk nog goed uit de kosten gekomen en hebben vervolgens een bedrag van ongeveer duizend gulden aan de ziekenomroep in Den Haag geschonken. Die gasten waren er hartstikke blij mee."

Het refrein van het zo populaire lied bestond slechts uit twee zinnen: 'Jagen, jagen op die bal. Jagen, jagen, ze lopen in de val'. Wie goed luistert herkent niet de stem van Ton van der Tuijn. "Ben je gek, ik heb helemaal geen zangstem. Ik vormde met Loek van Driel het achtergrondkoortje. We hebben de spelers laten zingen. Als ik in het Zuiderpark kom, wordt het nog regelmatig gedraaid. Als het door de luidsprekers schalt, vind ik het nog altijd een leuk nummer. Na het 'Oh, Oh Den Haag' van Harry Klorkestein is het de succesvolste plaat, die ooit bij FC Den Haag of ADO Den Haag is uitgebracht. Ook de huidige generatie van de supporters zingt het nog moeiteloos mee. Het is gewoon prettig om in de juiste voetbalstemming te komen."