support Casper
 
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 WII 34 22 7 5 73
2 RJC 34 20 10 4 70
3 GRO 34 20 7 7 67
4 DOR 34 17 12 5 63
5 ADO 34 16 10 8 58
6 GRA 34 18 4 12 58
7 NAC 34 14 8 12 50
8 MVV 34 14 7 13 49
9 JAZ 34 14 7 13 49
10 CAM 34 13 6 15 45
11 VVV 34 12 9 13 45
12 EMM 34 13 6 15 45
13 HEL 34 12 8 14 44
14 JAJ 34 10 9 15 39
15 EIN 34 8 14 12 38
16 TEL 34 9 6 19 33
17 TOP 34 10 2 22 32
18 JPS 34 8 7 19 31
19 DBO 34 7 8 19 29
20 JUT 34 5 9 20 24
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
 ADOfans.nl

Datum plaatsing: 07-11-2002 18:05:00

ADO-stadion kan bij Clausplein


DEN HAAG | Het kan, een voetbalstadion bij het Prins Clausplein, maar de veiligheidsmaatregelen zullen fors zijn.


Zo moeten bezoekende supporters met autobussen door een fietstunnel worden aangevoerd en moeten de bedrijven in de buurt slagvast glas in hun gevels plaatsen.

 

Dat blijkt uit een concept van het veiligheidsplan voor het stadion dat de gemeente openbaar heeft gemaakt. Een van de problemen die de opstellers van het rapport tegenkwamen is het tekort aan parkeerplaatsen in de buurt van het stadion. De gemeente wil het naburige bedrijventerrein en de nieuwbouwwijk De Lanen zoveel mogelijk ontzien. Daarom wordt er aan gedacht om de benodigde 4300 parkeerplekken op verschillende plekken in de buurt van het stadion te ontwikkelen. Bezoekers van de voetbalwedstrijden kopen straks met hun kaartje meteen een parkeerkaart voor een bepaalde parkeerplek. De gemeente heeft met de eigenaar van een van de belangrijkste beoogde parkeerterreinen nog geen overeenstemming bereikt.
Omdat niet alle terreinen tijdig (2005) beschikbaar zullen zijn, denkt de gemeente ook dat er aan de andere kant van de A12, op het GAVI-terrein, tijdelijk een parkeerterrein moet worden ingericht. Bezoekers moeten dan met een pendeldienst naar het stadion worden gebracht. In alle plannen wordt er vanuit gegaan dat de bezoekers van de bezoekende clubs alleen met autobussen komen die tot in het stadion rijden. Op die manier worden confrontaties met de aanhangers van ADO Den Haag zoveel mogelijk vermeden.
De gemeente denkt er aan om de parkeerterreinen in te richten als de parkeerdekken van veerboten; bumper aan bumper. Zo kunnen er meer auto's per terrein worden gestouwd. Alle parkeerders zouden een uur na de wedstrijd weer onderweg kunnen zijn. Tijdens voetbalwedstrijden moeten tientallen stewards de parkeerders naar en van hun plek helpen. Bij topwedstrijden komen er meer bezoekers. Op die dagen moeten pendelbussen vanuit verschillende Haagse woonwijken de extra toeschouwers aanvoeren.
De gemeente gaat er vanuit dat die bezoekers vooral uit de wijken Moerwijk, Morgenstond, Laakkwartier, Scheveningen en Spoorwijk opgehaald moeten worden Om te voorkomen dat de ADO-supporters de woonwijk De Lanen inlopen moeten de sloten om die wijk verlengd worden. Ook bij de taluds van de snelwegen moeten de sloten worden aangepast zodat supporters de snelwegen niet op kunnen lopen. Al het straatmeubilair in de omgeving van het stadion moet 'hufterproof' zijn. Omdat het stadion in een oksel van het Prins Clausplein ligt, is de bereikbaarheid een probleem. Al het verkeer, de supporters, spelers en hulpdiensten kunnen het stadion slechts over maximaal drie wegen bereiken. Om de inzet van hulpdiensten bij incidenten te garanderen moeten deze wegen wel altijd vrij blijven, stelt de notitie. Ook moet de fietstunnel aan de achterkant van het stadion geschikt zijn voor de aanvoer van de bezoekende ploeg en de aanhang daarvan.
Om schade aan de omliggende bedrijven te voorkomen suggereert het rapport dat die hun etalages uit voorzorg van slagwerend glas moeten voorzien. Den Haag bespreekt de nota woensdagavond met omwonenden en ondernemers.