support Casper
 
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 WII 35 22 8 5 74
2 RJC 35 20 11 4 71
3 GRO 35 21 7 7 70
4 DOR 35 18 12 5 66
5 ADO 35 16 11 8 59
6 GRA 35 18 5 12 59
7 JAZ 35 15 7 13 52
8 NAC 35 14 9 12 51
9 MVV 35 14 8 13 50
10 EMM 35 14 6 15 48
11 HEL 35 13 8 14 47
12 CAM 35 13 6 16 45
13 VVV 35 12 9 14 45
14 JAJ 35 10 9 16 39
15 EIN 35 8 15 12 39
16 JPS 35 9 7 19 34
17 TEL 35 9 6 20 33
18 TOP 35 10 2 23 32
19 DBO 35 7 9 19 30
20 JUT 35 5 9 21 24
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
Fanclub ADO Den Haag

Datum plaatsing: 10-01-2007 22:15:00

Notulen overleg Klankbordgroep



red: Het is even doorlezen, maar boeiende materie !

NOTULEN SUPPORTERSOVERLEG ADO DEN HAAG


Opening
Piet van der Pol (Algemeen directeur ADO Den Haag) heet alle aanwezigen welkom bij het eerste supportersoverleg in de huidige samenstelling en opent de vergadering. Hij geeft in zijn openingswoord aan dat alle input van de aanwezigen welkom is en vraagt om discretie op het gebied van de door ADO Den Haag te presenteren ideeën en bijbehorende schetsen. Reden hiervoor is dat bepaalde plannen nog in de conceptfase verkeren en ADO Den Haag wil voorkomen dat er valse verwachtingen worden geschept en/of valse beloftes worden gedaan. Zodoende wenst ADO Den Haag zelf het moment te bepalen wanneer definitieve plannen wereldkundig worden gemaakt.

Er wordt afgesproken dat ADO Den Haag duidelijk zal aangeven wat er wel en niet naar buiten toe mag worden gecommuniceerd. De deelnemers wordt toegezegd dat zij de notulen per e-mail zullen ontvangen. Daarnaast zal de club een bericht op de officiële website plaatsen over de uitkomst van het overleg.

De doelstelling van deze nieuwe vorm van supportersoverleg is om de communicatie met de achterban te verbeteren om zodoende in het nieuwe stadion een situatie te creëren waar zoveel mogelijk supporters zich thuis voelen. Hiertoe is een brede en representatieve afvaardiging van de achterban samengesteld, waarbij onder andere is geselecteerd op leeftijd, geslacht, wel/geen bezit van SCC, wel/geen bezoeken van uitwedstrijden en de tribune waarop men bij thuiswedstrijden plaatsneemt.

De opening wordt gevolgd door een voorstelronde. Namens ADO Den Haag nemen de volgende functionarissen deel aan het overleg:
• Piet van der Pol (Algemeen directeur)
• Steven de Haseth (Marketing & communicatie manager)
• John Weenink (Stadion manager)
• Ben-Jan van der Klis (Veiligheidsmanager)
• Niels van der Steuijt (Medewerker merchandising & events, tevens notulist)

De namen van de leden van de KBG zijn weggehaald maar na goedkeuring van alle leden mogen deze ook bekend gemaakt worden.

Notulen
Tijdens de voorstelronde gaat de motivatie van de deelnemers om zich op te geven voor het overleg in sommige gevallen gepaard met vragen.

Op de vraag of er wordt gekeken naar de inzet van pendelbussen om filevorming te voorkomen, wordt vanuit ADO Den Haag instemmend gereageerd. Tevens kan er worden gemeld dat de afspraak met HTM omtrent gratis Openbaar Vervoer ook het komende seizoen blijft gehandhaafd.

Er wordt voorgesteld om de thuiswedstrijden van ADO Den Haag meer in de publiciteit te brengen in de regio Haaglanden. ADO Den Haag geeft aan dat er momenteel middels affiches op driehoeksborden, het verspreiden van wedstrijdaffiches onder TicketBox-verkooppunten en met behulp van vaste ADO-pagina’s in De Posthoorn en De Voetbalkrant al de nodige aandacht wordt besteed aan de thuiswedstrijden. Bovendien wordt medegedeeld dat er in de aanloop naar het nieuwe stadion zal worden gestart met een periodieke uitgave van een gratis ADO Den Haag-krant, welke in de regio Haaglanden huis-aan-huis zal worden verspreid.


Na een korte introductie van het nieuwe stadion en het vermelden van de supportersfaciliteiten (waaronder de ADO Passage, de keerwand met meer dan 100 jaar historie in woord en beeld, het museum, de fanshop en het sfeervak) wordt de stadionindeling vertoond en komt de discussie over diverse onderwerpen op gang. Hieronder volgen de uitkomsten.

ADO KIDS naast bezoekersvak
De ADO KIDS-vakken zijn naast het bezoekersvak gesitueerd. Er ontstaat een discussie of dit wel of niet verantwoord is. Enerzijds kan het afschrikkend werken voor ADO KIDS om naast het bezoekersvak plaats te nemen (hierbij denkend aan de wedstrijden tegen Ajax en FC Utrecht), anderzijds zal de nabijheid van ADO KIDS een positieve invloed hebben op het gedrag van de uitsupporters. Omdat andere BVO’s – mede omdat kwaadwillenden op deze manier geen mogelijkheid hebben om een toegangskaart aan te schaffen voor een vak naast het bezoekersvak – met een dergelijke constructie goede ervaringen hebben, is tot deze beslissing gekomen. Om laatstgenoemde reden zal het vak aan de andere kant van het bezoekersvak niet in de reguliere verkoop gaan (gereserveerd voor familie van spelers, medewerkers bezoekende club, scouts e.d.).

Aad Mansveld Tribune op korte zijde
Vanuit de supporters leeft de motivatie dat het aanmoedigen vanaf de lange zijde een clubtraditie is en dat het iets extra’s los kan maken bij de spelers. Tevens geeft men aan dat het plaatsen van de harde kern ‘achter de goal’ tot problemen kan leiden onder de supporters.

Reactie vanuit ADO Den Haag is dat iedereen vrij is om een kaartje te kopen voor het door hem of haar gewenste vak en dat zodoende niemand gedwongen zal worden om in een bepaald vak plaats te nemen. Wel is het zo dat ADO Den Haag – door het betitelen van de aan de korte zijde gelegen Aad Mansveld Tribune als ‘sfeersectie’ – op deze tribune afwijkende spelregels zal hanteren die tegemoet komen aan de door supporters geventileerde wensen. Daarbij moet onder andere worden gedacht aan de mogelijkheid om te staan tijdens de wedstrijd en het afzien van controleren op vaste zitplaatsen. Hierdoor kan de door de harde kern in het nieuwe stadion gewenste ‘mobiliteit’ behouden blijven.

Ten aanzien van de fysieke invulling van het vak wordt medegedeeld dat er vanuit de lokale autoriteiten toestemming was voor het plaatsen van banken of stoeltjes zonder rugleuningen. Echter vanuit de KNVB is hiervoor – op basis van de UEFA-normen – geen toestemming verleend. Momenteel wordt onderzocht op welke wijze de plannen het beste kunnen worden gerealiseerd. De realisatie van een stavak wordt daarbij als serieuze optie onderzocht.

Als suggestie wordt aangedragen om ook een deel van de lange zijde ‘mobiel’ te maken. ADO Den Haag geeft aan begrip te hebben voor de emotionele aspecten, maar benadrukt tegelijkertijd dat er ook andere factoren een rol hebben gespeeld bij de indeling van de vakken. De club is onder andere van mening dat de situatie in het Zuiderparkstadion aantoont dat een harde kern op het midden van de lange zijde ook een bepaald publiek afschrikt. Op verzoek van de supportersafvaardiging zal ADO Den Haag in het volgende overleg deze stelling onderbouwen met cijfers.

Imagoprobleem en communicatieve afhandeling incidenten
De discussie neemt een wending in de richting van het imagoprobleem van ADO Den Haag. Tevens wordt er vanuit de supporters gereageerd op de communicatie van ADO Den Haag naar aanleiding van bijvoorbeeld de aanval op het supportershome, het staken van de wedstrijd tegen Vitesse en negatieve reacties in de media en vanuit de KNVB richting ADO Den Haag.

De supporters geven aan dat zij van mening zijn dat ADO Den Haag hier te weinig voor hen heeft gedaan en zij voelen zich te weinig gesteund in dergelijke situaties. Ze verwachten dat de club het opneemt voor haar supporters en het negatieve beeld meer moet proberen om te draaien.


ADO Den Haag geeft aan begrip te hebben voor deze mening en kan zich tot op zekere hoogte vinden in de denkwijze op dit gebied. Bovendien benadrukt zij de laatste te zullen zijn die zal beweren dat ten aanzien van de communicatie met en over supporters altijd de juiste keuzes zijn gemaakt. Echter, de club benadrukt wel dat de visie van de (harde kern-)supporters vaak eenzijdig is en dat er in de praktijk met vele partijen en consequenties rekening moet worden gehouden. ADO Den Haag geeft hierbij aan dat er bij incidenten keer op keer zeer veel afwegingen worden gemaakt en dat het dus niet zo simpel is om overal tegenin te gaan. Een dergelijke houding kan namelijk ook averechts werken op beslissingen van de KNVB of uitingen in de media (die de club bijvoorbeeld vaak juist weer verwijten zaken te bagatelliseren). Met andere woorden, ADO Den Haag begeeft zich ten aanzien van haar communicatie in een krachtenveld waar met een groot aantal effecten rekening moet worden gehouden.

Conclusie: ADO Den Haag neemt weloverwogen beslissingen, maar volgens de supporters soms te weinig in het belang van de achterban.

Gestaakte wedstrijd tegen Vitesse
Er wordt aangegeven dat het betreden van het veld tijdens de wedstrijd ADO Den Haag – Vitesse had kunnen worden voorkomen door eerdere en betere communicatie vanuit de organisatie. Tevens wordt er door de supporters aangegeven dat de straf (vijfjarig landelijk stadionverbod en een geldboete van € 450,- vanuit de KNVB) als te hoog wordt ervaren. Hierbij geven de supporters aan dat ADO Den Haag als organisatie medeverantwoordelijk is voor de actie, aangezien het voorkomen had kunnen worden en tijdens de wedstrijd voelbaar was dat een dergelijke situatie zou kunnen ontstaan.

ADO Den Haag geeft hierop aan dat er rondom deze wedstrijd signalen zijn opgevangen dat de Aad Mansveld Tribune mogelijk tijdelijk leeg zou blijven en dat er tevens rekening was gehouden met het tegenhouden van supporters tussen Zuid en West alsmede eventuele acties rond de Business Lounge. Het betreden van het speelveld heeft de club echter nooit zien aankomen. Er wordt vanuit de supporters gereageerd dat deze actie ook niet in de lijn van hun verwachting lag en een spontaan karakter had.

Daarnaast geeft ADO Den Haag aan dat het betreden van het speelveld volgens de richtlijnen van de KNVB één van de zwaarste overtredingen binnen het betaald voetbal is. Tevens betreft het, na ADO Den Haag – PSV, de tweede gestaakte thuiswedstrijd van ADO Den Haag in de afgelopen twee jaar. Los van het feit dat ADO Den Haag het betreden van het speelveld door supporters onder geen beding accepteert, zal de KNVB bij het niet streng optreden tegen de overtreders naar alle waarschijnlijkheid zeer hoge straffen opleggen.

Op de vraag waarom er niemand vanuit de organisatie aanwezig was bij het supportersoverleg na de gestaakte wedstrijd tegen Vitesse is de reactie vanuit de club resoluut; er is geen enkele twijfel geweest om wel te gaan aangezien er vanuit de supportersvereniging is gecommuniceerd dat het een supportersaangelegenheid betrof waarbij men onderling de strategie wilde bespreken. ADO Den Haag voelde zich als organisatie dus niet geroepen om hierbij wel aanwezig te zijn.

Meerdere malen afzeggen van overleg met supporters door ADO Den Haag
Vanuit de supportersgroep wordt aangegeven dat er tot drie keer toe een afspraak tussen de directie van ADO Den Haag en de supporters is afgezegd vanuit de kant van de organisatie. Hierop volgt een heel duidelijke en voor de aanwezige supporters enigszins verrassende reactie.

Het eerste overleg is afgezegd vanuit de organisatie omdat Piet van der Pol net in dienst was en door omstandigheden alleen samen met Ben Jan van der Klis (Veiligheidsmanager) aanwezig kon zijn. Hij vond het van weinig respect betuigen om als ‘nieuweling’ met slechts één andere medewerker een gesprek aan te gaan met de supporters, waarbij hij op alle vragen zou moeten antwoorden dat hij niet op de hoogte was van de voorgeschiedenis.

Vervolgens heeft Piet van der Pol contact opgenomen met de supporterscoördinator om een nieuwe afspraak te plannen. Dit werd als niet meer nodig beschouwd en de tweede afspraak werd dus vanuit supporterszijde afgezegd. Op de dag van de nieuwe afspraak is vanuit ADO Den Haag nogmaals geïnformeerd of de afspraak doorging of niet, maar wederom was het antwoord negatief.

Het is dus onjuist dat de directie van ADO Den Haag onbereidwillig heeft gestaan en staat tegenover gesprekken met de supporters. De publicatie vanuit de supportersvereniging dat de bijeenkomst tot drie keer toe vanuit ADO Den Haag is afgezegd, is dus feitelijk onwaar.

Vanuit de supportersafvaardiging wordt aangegeven dat ze het verhaal nu van een hele andere kant bekijken. Daarbij wordt vervolgens wel de kanttekening geplaatst om voortaan met een dergelijke reactie naar buiten toe te treden. Hierop wordt vanuit de organisatie instemmend gereageerd.

Supporterscafé
De afmeting van het supporterscafé is al langere tijd één van de knelpunten in het nieuwe stadion. De ruimte kan echter (bouwtechnisch) niet worden uitgebreid en dus is ADO Den Haag genoodzaakt om te zoeken naar alternatieven. Mogelijk alternatief is het inzetten van de ADO Passage als ‘outdoor supportershome.’ In dit kader is de intentie om de ruimte – die grotendeels overdekt is en beschikt over horeca-uitgiftepunten – te voorzien van verwarmingselementen, zitgelegenheden en LCD-schermen. Bovendien wordt de mogelijkheid geboden om op dat deel van de keerwand die voor de Aad Mansveld Tribune langs loopt (in totaal 73 strekkende meter), graffiti aan te brengen in plaats van de panelen met historische beelden en feiten. Naast het supporterscafé (oppervlakte circa 120 m2) ontstaat zo een tweede overdekte supportersruimte van 800 m2.

Er wordt positief gereageerd op dit idee en de getoonde schetsen. Vanuit de supportersafvaardiging wordt wel de wens uitgesproken om een doorgang aan te brengen tussen het supporterscafé en de ADO Passage. Voor ADO Den Haag is dit vanuit veiligheidsoverweging echter geen optie.

Mogelijkheid tot aanbrengen vlaggen
In het kader van supportersfaciliteiten wordt er gevraagd of er de mogelijkheid is om vlaggen op te hangen. Hierop wordt instemmend gereageerd. De vlaggen kunnen namelijk op de balustrade onderaan de tribunes worden bevestigd (vergelijkbaar met de situatie op de Zuid Tribune in het Zuiderparkstadion).

Rondvraag
In de rondvraag worden een aantal ideeën geopperd. De supportersgroep wil bijvoorbeeld graag een gesprek aangaan met burgemeester Deetman/gemeente Den Haag. Dit gesprek kan via ADO Den Haag worden aangevraagd. Actie vanuit supportersgroep om dit op te pakken en aan te vragen bij ADO Den Haag (via Ben-Jan van der Klis). Tevens wordt er voorgesteld om iemand van de gemeente Den Haag en Politie Haaglanden uit te nodigen bij een volgende bijeenkomst. ADO Den Haag zal dit oppakken.

Op de vraag hoe er kan worden betaald in het nieuwe stadion is het antwoord dat er – zoals het er nu voorstaat – in ieder geval eerst nog cash kan worden betaald, maar dat er in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid volledig zal worden overgegaan op betaling via de supporterspas. Op de nieuw te introduceren pas is namelijk de functionaliteit geïntegreerd om te betalen met ‘ADO-geld’.

Om het aantal SCC-houders te vergroten, wordt voorgesteld om meer (financiële) voordelen te bieden (in de vorm van een presentje, zoals de foto van Hofstede of korting op merchandise). De laatste twee seizoenen heeft ADO Den Haag in samenwerking met haar partner Hommerson Casino’s voordelen aangeboden in de vorm van de mogelijkheid om (grotere) prijzen te winnen. De supportersafvaardiging geeft aan dat de voorkeur uitgaat naar een presentje dat naar alle SCC-houders gaat. ADO Den Haag gaat deze mogelijkheden bekijken.

Op de vraag waarom de toegangsprijzen bij oefenwedstrijden zo hoog zijn, wordt aangegeven dat dit afhankelijk is van de tegenstander. Zo varieerden de prijzen in de voorbereiding van € 5,- tot € 17,-.

Tevens wordt verzocht om in de communicatie omtrent het nieuwe stadion de term ‘gezinsvriendelijk’ te vervangen voor ‘publieksvriendelijk’. De afdeling Marketing & Communicatie zal zich hierover buigen.

Er komen tijdens de rondvraag een aantal vragen naar voren en er worden een aantal agendapunten aangedragen:
• Wat worden de huisregels binnen het nieuwe stadion?
• Wat wordt er gedaan rondom het afscheid van het Zuiderpark?
• Wat wordt er gedaan rondom de opening van het nieuwe stadion?
• Kan de SCC in het komende seizoen in termijnen worden betaald?
• Hoe verloopt de toegangscontrole?
• Komt er een gezinskorting op de SCC’s?
• Wat wordt er gedaan met de stoeltjes uit het Zuiderpark?


Actiepunten
ADO Den Haag zal in de volgende vergadering(en) terugkomen op de hierboven gestelde vragen.

ADO Den Haag zal de notulen verspreiden onder de aanwezige supporters en dit in CC doen zodat iedereen elkaars e-mailadres heeft.

ADO Den Haag zal een bericht plaatsen op de officiële website over het verloop en de uitkomsten van de bijeenkomst.

De supportersgroep zal onderling bij elkaar komen om de volgende vergadering goed voorbereid voor de dag te komen.

ADO Den Haag (John Weenink) zal zorgen voor cijfers (verhouding Aad Mansveld Tribune – Zuid tribune) van kaartverkoop thuiswedstrijden.

De supportersafvaardiging wil een gesprek aangaan met burgemeester Deetman/gemeente Den Haag. Dit dienen ze aan te vragen via ADO Den Haag (Ben-Jan van der Klis).

ADO Den Haag (Ben-Jan van der Klis) zal iemand van de gemeente Den Haag en/of Politie Haaglanden uitnodigen voor een volgende bijeenkomst.

__________________