support Casper
 
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 WII 37 22 10 5 76
2 RJC 37 21 12 4 75
3 GRO 37 21 9 7 72
4 DOR 37 18 14 5 68
5 ADO 37 17 12 8 63
6 GRA 37 19 6 12 63
7 NAC 37 15 10 12 55
8 EMM 37 16 6 15 54
9 MVV 37 15 8 14 53
10 JAZ 37 15 8 14 53
11 HEL 37 14 8 15 50
12 CAM 37 13 7 17 46
13 VVV 37 12 10 15 46
14 JAJ 37 10 11 16 41
15 EIN 37 8 16 13 40
16 JPS 37 10 7 20 37
17 TEL 37 9 8 20 35
18 DBO 37 8 9 20 33
19 TOP 37 10 3 24 33
20 JUT 37 5 10 22 25
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
volkskrant.nl

Datum plaatsing: 04-08-2014 12:50:00

Wang Hui: Er mag juist niets aan ADO Den Haag veranderen


ADO Den Haag zit vol kennis die China niet heeft


Door Marije Vlaskamp
 
 
Chinezen kunnen toch helemaal niet voetballen, komt die Chinees bij ons in Den Haag zijn geld witwassen? Wang Hui (52) directeur van United Vansen International liep tegen 'redelijk veel argwaan' op tijdens de overname van ADO Den Haag. "Elke vraag begon met waarom", vertelt hij in zijn kantoor in Peking. 
 
 
Logisch: Wang is de eerste Chinees die een Europese club overneemt. Geduldige uitleg hielp om de argwaan te verminderen, een financiële injectie van 8,5 mijoen ook. Maar Wangs voetbalhart gaf de doorslag. Als arme rechtenstudent knipt hij twee cijfers uit een stukje stof en naaide die op zijn shirt. Nummer 14, het rugnummer van zijn voetbalgod Johan Cruijff. Wang speelt nog steeds fanatiek in de voetbalcompetitie voor advocaten.
 
 
Hij is een boom van een kerel, gekleed in een goed krijtstreeppak, thuis in het Chinese en internationale zakenleven. Naast zijn werk als advocaat leidt hij United Vansen, dat sinds 2008 topduels naar China haalt. Dat maakt hem een graag ziene gast in de skyboxen van met name Italiaanse voetbalclubs. Wang: "In mijn bedrijf gaan immense hoeveelheden geld om. Wat het wel niet kost om Europese topteams in het Olympisch Stadion te laten spelen! Daarmee is de investering in ADO niet groot. Ik loop geen risico."
 
 
Wang heeft grote plannen met ADO. Hij wil het stadion uitbreiden, 30.000 zitplaatsen lijkt hem mooi als ADO, vanaf augustus niet langer klein gehouden door geldzorgen, in de toekomst een Europese competitie speelt. Het belangrijkste is de unieke Nederlandse voetbalcultuur die voor geen miljard te koop is. 
 
 
"De vaste aanhang was bang dat ik de club ga verchinezen!" Wang buldert van het lachen, hoe stom zou dat niet zijn? "Die club zit vol kennis die China niet heeft over management, een professionele competitie en het opleiden van jong talent. ADO kan als trainingslocatie fungeren voor jonge Chinese voetballers, of als stateplaats voor clubbestuurders. Er mag juist niets aan die club veranderen."
 
 
Wang gaat ADO "in de Chinese markt zetten" als begerenswaardig Europees merk, net zoals zijn bedrijf commerciële fansites heeft voor Italiaanse en Duitse clubs. Hij wil ADO-spelers en trainers naar China halen om met grote aantallen jongeren te voetballen. Dat is zijn recept. Wang gelooft niet in dure scholen voor een select groepje. "China heeft uitwisseling op grote schaal nodig. Een handjevol talent opkweken in Europa en terughalen naar China om het niveau van hun teams op te krikken heeft geen zin. Dat is jarenlang geprobeerd en het werkt niet."
 
 
Prima dat 'revalitisering van het Chinese voetbal' nu tot het hoogste doel is verheven, maar druk van bovenaf verricht geen wonderen, denkt hij. "Er moet gewoon meer gevoetbald worden."