volg adofans op ....
volg adofans op Twitter volg adofans op Facebook volg adofans via RSS Join adofans op linkedin Join adofans op instagram
Prediction League
predictionleague
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 ADO 0 0 0 0 0
2 AJA 0 0 0 0 0
3 AZA 0 0 0 0 0
4 EMM 0 0 0 0 0
5 EXC 0 0 0 0 0
6 FEY 0 0 0 0 0
7 FOR 0 0 0 0 0
8 GRA 0 0 0 0 0
9 GRO 0 0 0 0 0
10 HEE 0 0 0 0 0
11 HER 0 0 0 0 0
12 NAC 0 0 0 0 0
13 PSV 0 0 0 0 0
14 UTR 0 0 0 0 0
15 VIT 0 0 0 0 0
16 VVV 0 0 0 0 0
17 WII 0 0 0 0 0
18 ZWO 0 0 0 0 0
Bron van dit artikel
ElfVoetbal.nl

Datum plaatsing: 24-06-2014 15:54:00

Partij achter Chinese overname ADO heeft grootse plannen


Op Elf Voetbal een achtergrondstuk over de plannen van United Vansen.


"Het veel sterker maken van ADO Den Haag is het hoofddoel van de nieuwe Chinese eigenaar""

 

Tot het moment dat de overname van ADO Den Haag ook formeel voor de volle 100% is afgerond, zullen zowel de Haagse Eredivisieclub als ook de nieuwe eigenaar United Vansen geen officiële mededelingen doen.

Toch kan ELF Voetbal voor wat betreft de plannen van het Chinese bedrijf met ADO Den Haag vandaag al een tipje van de sluier oplichten. De overname is immers een onverwacht uitvloeisel van de mediaplannen die Sports Media Corporation - het moederbedrijf van ELF Voetbal - in China ontwikkelt, waarvoor het de hulp heeft ingeroepen van het in Den Haag gevestigde bedrijf Dong Dao.

Chun Li, eigenaar van Dong Dao, is uiteindelijk de man die ADO Den Haag aan United Vansen heeft gekoppeld. Enkele dagen na het afronden van de deal, blijkt hij in een exclusief gesprek dat ELF Voetbal met hem had nog steeds opgewonden over de nieuwe mogelijkheden die de deal biedt aan zowel ADO Den Haag als ook aan zijn moederland China.

 

ELF Voetbal: Er is één ding dat ADO-fans als eerste zullen willen weten. Wordt ADO Den Haag er beter van of is de club nu een tweede Vitesse geworden?

Chun Li: "Zeker niet. Zonder dat ik op de hoogte ben van alle details van Vitesse, is deze deal niet bedoelt om spelers op te leiden voor een andere club. Het veel sterker maken van ADO Den Haag is het hoofddoel van de nieuwe Chinese eigenaar."

 

ELF Voetbal: Hoe komt een Chinees bedrijf terecht bij ADO Den Haag?

Chun Li: "Bijna alle vooraanstaande Chinese bedrijven die in Nederland actief zijn, hebben of hun hoofdkantoor of een vestiging in Den Haag. Ook mijn bedrijf is al sinds geruime tijd in Den Haag gevestigd. Ik ben in april 2013 met ADO in contact gekomen. ADO wilde toen een seminar houden voor de honderden Chinese bedrijven die in het Westen van Nederland - en vooral in Den Haag - zijn gevestigd. Mijn bedrijf Dong Dao werd benaderd om een introductie te houden omdat het op dat moment het enige Nederlandse bedrijf was dat als sponsor actief was binnen het Nederlandse betaalde voetbal. Op de vraag wat volgens mij de beste manier zou zijn om Chinese bedrijven aan ADO te binden, heb ik voorgesteld om in het Kyocera Stadion een speciale 'China Lounge' te openen."

 

ELF Voetbal: Hoe werd daar op gereageerd?

Chun Li: "De Chinese bedrijven waren best onder de indruk. Maar destijds was het nog een probleem dat ADO in China een onbekende club was en de commerciële waarde gering. Vorig jaar was Ajax nog de enige Nederlandse club die men in China kende, maar inmiddels is dat anders."

 

ELF Voetbal: Waar komt de interesse voor het Nederlandse voetbal - en in het bijzonder voor ADO Den Haag - eigenlijk vandaan?

Chun Li: "Wij zijn al meer dan 20 jaar in Den Haag gevestigd. Mijn zoon is hier geboren, spreekt beter Nederlands dan Chinees en heeft bij verschillende clubs in de regio gespeeld. Toen viel me op dat iedere club - of het nu een profclub is of en amateurclub - van dezelfde Nederlandse voetbalfilosofie uit gaat en min of meer op dezelfde manier traint."

 

ELF Voetbal: Wat maakt ADO Den Haag anders dan andere Nederlandse clubs?

Chun Li: "De basis van het Nederlandse voetbal ligt nu eenmaal in Den Haag met z'n oeroude traditie clubs als de Koninklijke HVV, HBS, Quick en DHC. Zij vormen - samen met die honderden andere clubs in de regio - een soort voetbalpiramide met ADO aan de top - één die een eindeloze stroom aan talenten heeft voortgebracht.
Maar er is meer. De regering zit hier, de Koning woont er en naast alle ambassades en internationale organisaties die hier gevestigd zijn, is Den Haag ook nog eens de wereldhoofdstad van recht en vrede. Kortom: de stad is het ideale platform om van ADO Den Haag dé internationale ontmoetingsplek te maken. De club kan veel meer zijn dan alleen maar een regionale voetbalclub."

 

ELF Voetbal: Je weet inmiddels al veel van ADO…

Chun Li: "Ik ken de lange geschiedenis en de traditie om beroemde spelers en trainers voort te brengen. Mensen als Dick Advocaat en Martin Jol. Zij horen bij ADO en ik hoop dat ze in de toekomst bij dit nieuwe avontuur betrokken willen zijn. ADO Den Haag is een prachtige club die het verdient om nog veel groter te worden dan het nu al is. Goede marketing moet ervoor zorgen dat het stadion nog voller wordt dan het al is."

 

ELF Voetbal: Maar er is nog heel wat voor nodig voordat het zo ver is.

Chun Li: "We hebben met veel mensen, bedrijven en keners in en om de club gesproken - met jullie bijvoorbeeld - en iedereen heeft gezegd dat het écht mogelijk is. Maar dat vraagt wel een forse investering. Op ieder gebied moet de club beter worden."

 

ELF Voetbal: Maar er is toch ook al wel het één en ander gedaan het afgelopen seizoen?

Chun Li: "Zeker. Er is veel gedaan om ADO Den Haag in China onder de aandacht te brengen. In september en oktober afgelopen jaar heeft Wang Chu, een Chinese middenvelder, twee keer een oefenstage gemaakt en in maart zijn in de Chinese media beelden te zien geweest van een ADO-training van de 11-jarige zoon van de Chinese recordinternational Li Ming - die niet alleen een beroemd speler is, maar ook een vooraanstaand trainer - die acht weken op bezoek is geweest.
Verder was het natuurlijk geen toeval dat een Chinese jeugdploeg die vorige maand aan drie grote toernooien heeft deelgenomen in Den Haag logeerde, terwijl het evenmin toeval is dat ik met mijn bedrijf Dong Dao sponsor ben geworden van de ADO jeugdopleiding.
Omdat Europees voetbal nog steeds zo bijzonder is in China, zijn al deze activiteiten, zowel in het nieuws als ook op de sociale media, uitvoerig besproken. Inmiddels is ADO in China net als Ajax ook al een bekende club.
Maar we gaan nog meer doen. Zo komen er volgend jaar veel meer Chinese ploegen naar ADO in het kader van een uitwisselingsproject. In de zomer van 2015 verwacht ik al duizenden Chinese kinderen op speciale ADO zomerkampen."

 

ELF Voetbal: Maar uit al die plannen en activiteiten is nu nog iets veel groters voortgekomen…

Chun Li: "Toen ik vorig jaar met Mark van der Kallen, de eigenaar van ADO, in contact kwam, vertelde hij dat hij veel mogelijkheden zag om de club naar een hoger plan te tillen, maar dat hij daar de tijd eigenlijk niet voor had. Hij vroeg me of ik kon kijken of er een Chinees bedrijf was die de club naar een hoger niveau wilde brengen. Dat was voor hem een absolute voorwaarde.

Het was een verzoek dat precies past bij wat Dong Dao doet. ADO heeft geld nodig om zich verder te ontwikkelen en China heeft veel meer voetbalkennis nodig om ook beter te gaan presteren. Een duidelijke win-win situatie dus."

 

ELF Voetbal: Uiteindelijk werd het United Vansen.

Chun Li: "Gezien de unieke ligging van de stad Den Haag was een aantal grote en zeer rijke Chinese bedrijven sterk geïnteresseerd; een aantal onroerend goed bedrijven bijvoorbeeld en zelfs een olie bedrijf. Maar uiteindelijk leek me United Vansen de beste partij omdat voetbal hun 'core business' is en ze een aantal immens grote investeringsmaatschappijen als aandeelhouder hebben en heb ik ADO en United Vansen aan elkaar aanbevolen. De topman, de heer Hui Wang, is niet alleen een enorme voetbalfan, maar heeft zelf in zijn jeugd ook gevoetbald. Al sinds 2007 organiseert hij in Bejing een universiteitscompetitie en werd onder zijn leiding in 2009 en 2011 de Italiaanse Super Cup gespeeld in het Olympische Vogelnest Stadion. Verder hebben ze de rechten van de Spaanse nationale ploeg in China, kortom de eigenaar begrijpt de Europese voetbalcultuur."

 

ELF Voetbal: Dat betekent dus dat ze ook begrijpen welke rol ADO vervult in de stad en in de regio.

Chun Li: "Ik heb aangegeven - en dat heeft United Vansen ook toegezegd - dat ADO Den Haag een Nederlandse club moet blijven. In de technische staf, de jeugdopleiding, het management team, alsmede de commerciële en marketing mensen komen Nederlandse topmensen. En natuurlijk houdt ADO z'n kleuren en z'n logo. Het enige dat verandert is dat de ambities worden opgeschroefd en dat er geld komt om dat mogelijk te maken."

 

ELF Voetbal: Zet alle plannen nog eens op een rijtje als je wilt

Chun Li: "Ik zal het puntsgewijs doen:
•    ADO moet binnen de stad een nog prominentere plaats krijgen. Het moet een echt toeristische trekpleister worden.
•    De club moet één van de sociale middelpunten van de stad worden en tegelijkertijd dé plek worden waar Oost en West elkaar ontmoeten. En zakelijk gezien wordt ADO Den Haag hét ontmoetingspunt voor Nederlandse- en Chinese bedrijven.
•    Binnen een paar jaar moet ADO naar de top van het Nederlandse voetbal. Eerst maar eens een evenaring van z'n beste positie ooit. Vervolgens een plek in de Europa League en uiteindelijk - wie weet - naar de Champions League.
•    En tegelijkertijd moet ADO Den Haag in China één van de uithangborden van het Nederlandse voetbal worden en een belangrijke rol gaan spelen in de ontwikkeling van het Chinese voetbal."

 

ELF Voetbal: Maar dat vergt een forse investering.

Chun Li: "United Vansen heeft toegezegd een investering van miljoenen euro's te zullen doen. Maar door de deal zijn er ineens nog veel meer manieren waardoor de club extra inkomsten zal vergaren.
ADO is vanaf nu hét symbool van het Nederlandse voetbal binnen China. Dat wil zeggen dat er veel meer Chinese spelers, teams en coaches naar ADO zullen komen kennis en vaardigheden op te doen.
Je kan er ook zeker van zijn dat er door de bekendheid van ADO meer Chinese toeristen en bedrijven naar Den Haag zullen komen. Dat betekent voor de stad natuurlijk een extra impuls voor de economie. Den Haag wordt nóg internationaler.
Maar het meest interessant is het feit dat China inmiddels voetbalgek is; een immens groot land  met vele honderden miljoenen voetbalfans. Die zullen vanaf nu ADO Den Haag gaan volgen en dat opent een geweldige markt voor de Nederlandse TV rechten en ADO-merchandising. En vergeet de andere zakelijke mogelijkheden niet die de bekendheid van ADO met zich mee gaat brengen.
Nee, ik durf te zeggen dat de deal niet alleen goed is voor ADO en de stad Den Haag, maar ook goed voor het imago van Nederland en … voor mij ook heel belangrijk: voor de ontwikkeling van het Chinese voetbal. Ik noem zowel China als ook de stad Den Haag mijn thuis."

 

ELF Voetbal: Zit het werk er nu op?

Chun Li: "Nee hoor. Dong Dao gaat in samenwerking met de Nederlandse voetbalbond het 'KNVB Worldcoaches Programme' in China promoten. Vorige week was daarvoor in Bejing een grote bijeenkomst. En in China gaan we op scholen een voetbalprogramma ontwikkelen waarbij basisbegrippen uit de Nederlandse school op Chinese kinderen zal worden overgebracht. ADO zal zeker een belangrijke rol gaan spelen in de immens grote markt die China is. Nee, voorlopig zit een rustig moment er nog niet in."