support Casper
 
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 WII 35 22 8 5 74
2 RJC 35 20 11 4 71
3 GRO 35 21 7 7 70
4 DOR 35 18 12 5 66
5 ADO 35 16 11 8 59
6 GRA 35 18 5 12 59
7 JAZ 35 15 7 13 52
8 NAC 35 14 9 12 51
9 MVV 35 14 8 13 50
10 EMM 35 14 6 15 48
11 HEL 35 13 8 14 47
12 CAM 35 13 6 16 45
13 VVV 35 12 9 14 45
14 JAJ 35 10 9 16 39
15 EIN 35 8 15 12 39
16 JPS 35 9 7 19 34
17 TEL 35 9 6 20 33
18 TOP 35 10 2 23 32
19 DBO 35 7 9 19 30
20 JUT 35 5 9 21 24
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
 ADOfans.nl

Datum plaatsing: 01-08-2011 14:25:00

'ADO Den Haag ver achter met social media'


De traditionele Grote Drie uit de eredivisie, Ajax, PSV en Feyenoord, blijken ook op social media de grootste clubs in Nederland te zijn.


NEC en Utrecht komen respectievelijk op de vierde en vijfde plaats en de nummer twee uit de eredivisie van afgelopen seizoen, FC Twente, ligt met een 14de plaats opvallend genoeg flink achter. Dit blijkt uit onderzoek van LEWIS PR naar de officiële social media kanalen van de achttien voetbalclubs die volgend jaar actief zullen zijn in de eredivisie.

 

In het onderzoek is gekeken naar de activiteiten op Facebook, Twitter, Hyves, LinkedIn, YouTube en de integratie van deze kanalen op de website van de club. Hieruit blijkt dat Ajax, PSV en Feyenoord gemiddeld over deze kanalen het beste scoren. ADO Den Haag sluit de rij van 18 clubs.

 

Yvonne van Bokhoven, VP Western Europe, LEWIS PR: “Social media bieden bedrijven de mogelijkheid om de afstand tussen organisatie en klant kleiner te maken. Dit geldt natuurlijk ook voor professionele sportclubs en voor ons als PR-bureau is het dan ook erg interessant om te zien hoe zij met deze mogelijkheden omgaan. De resultaten hebben ons wel verrast. We hadden verwacht dat alle clubs (op een professionele manier) alles uit social media zouden halen om ook op die manier contact te onderhouden met hun supporters, maar dit bleek slechts bij een deel het geval te zijn.”

 

De belangrijkste resultaten:

Op Facebook is Feyenoord verreweg het meest populair van alle Nederlandse clubs met 23.776 fans. Daarna volgen Ajax en Utrecht met respectievelijk 8.700 en 6.101 fans. 

 

Ajax heeft de meeste volgers op Twitter (47.185). Op ruime afstand volgen PSV (19.066 volgers) en FC Twente (18.054 volgers).  Alleen Ajax en Feyenoord hebben een grote fanbase op Hyves. Beide clubs hebben honderdduizenden fans, terwijl er veel eredivisie clubs zijn die zelfs geen officiële Hyves pagina hebben aangemaakt.

 

Op YouTube zijn er twee clubs die veel succes kennen. Ajax (meer dan 1 miljoen channel views) en PSV (meer dan 500.000  channel views) spannen hier de kroon, terwijl de rest van de clubs uit de eredivisie weinig tot geen succes kent met het videokanaal.

 

Weinig Nederlandse clubs maken gebruik van LinkedIn. FC Groningen heeft de meeste leden in zijn LinkedIn-groep, verder zijn PSV, NEC, Vitesse, VVV-Venlo actief op dit zakelijke netwerk.  


Op dit moment voert LEWIS PR vergelijkende onderzoeken uit voor de Premier League en de Bundesliga. Resultaten van de Primera Division en Liga Zon Sagres zijn inmiddels bekend.

bron:  LEWISPR

Het volledige onderzoek over het social media-gebruik bij eredivisieclubs is te vinden op: http://www.lewispr.nl/voetbalonderzoek