volg adofans op ....
volg adofans op Twitter volg adofans op Facebook volg adofans via RSS Join adofans op linkedin Join adofans op instagram
Prediction League
predictionleague
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 FEY 34 26 4 4 82
2 AJA 34 25 6 3 81
3 PSV 34 22 10 2 76
4 UTR 34 18 9 7 63
5 VIT 34 15 6 13 51
6 AZA 34 12 13 9 49
7 TWE 34 12 9 13 45
8 GRO 34 10 13 11 43
9 HEE 34 12 7 15 43
10 HER 34 11 8 15 41
11 ADO 34 11 5 18 38
12 EXC 34 9 10 15 37
13 WII 34 9 9 16 36
14 ZWO 34 9 8 17 35
15 SPA 34 9 7 18 34
16 NEC 34 9 7 18 34
17 RJC 34 7 12 15 33
18 GAE 34 6 5 23 23
Bron van dit artikel
AD Haagsche Courant

Datum plaatsing: 23-05-2003 21:10:00

"Op het ADO-shirt moet nu een A-merk"



 

door Gijsbert Spierenburg

Zonder uitzondering wordt de terugkeer van ADO Den Haag, voor het eerst na elf jaar, naar de eredivisie als een feest gezien. Volgens het bedrijfsleven liggen er in deze crisistijd zelfs unieke kansen. Het ADO-shirt verdient een absoluut topmerk en de naam moet weer worden gewijzigd in FC Den Haag.

DEN HAAG | Het is feest in Den Haag. Niet alleen in het Zuiderpark, maar ook bij de leden van de businessclub, bij het 'kleine' bedrijfsleven in en om Den Haag, bij het 'grote' bedrijfsleven en bij de stichting 'Den Haag Marketing & Events'. Zonder uitzondering wordt de terugkeer van de betaalde voetbalclub uit de derde stad van Nederland op het hoogste niveau gezien als een grote stap voorwaarts, bijna in alle geledingen.

De euforie kent geen grenzen, merkwaardig genoeg. Van de inktzwarte reputatie van de fanatieke aanhang willen betrokkenen niets (meer) horen. Henk de Haas, voorzitter van de businessclub van ADO Den Haag: "Ik begin niet over het veiligheidsaspect, ook niet na wat er onlangs rond de uitwedstrijd tegen Go Ahead in Deventer is gebeurd. Hoe triest het ook is: het is een maatschappelijk verschijnsel dat in het geval van ADO Den Haag tot mijn spijt steeds extra wordt uitvergroot. Gelukkig ben ik een rasoptimist. Ik denk dat de eredivisie veel lucratieve sponsors over de streep zal trekken." Drs. Gert Zandsteeg, algemeen-directeur van de Kamer van Koophandel Haaglanden: "Voor negativisme is op dit moment geen enkele reden. In de crisis waarin het huidige betaalde voetbal verkeert, liggen er voor een club als ADO Den Haag eerder juist unieke kansen." En Michiel Reepmaker van de stichting 'Den Haag Marketing & Events': "De promotie van ADO Den Haag naar de eredivisie is een zegen voor Den Haag als topsportstad. Van zo'n zonnige toekomst moeten we vooral gaan genieten." Volgens sportmarketing-deskundige Frank van den Wall Bake uit Hilversum is een positieve opstelling in Den Haag alleszins gerechtvaardigd. "De omvang van Den Haag en het voetbalverleden legitimeren een club in de hoogste divisie. Ik vind dat er in Nederland steeds te veel én te snel naar de mogelijke negatieve aspecten wordt gekeken, terwijl de maatschappelijke en sociale betekenis van het voetbal voor een stad als Den Haag bijna wordt verwaarloosd. De fles is hier niet halfleeg, maar halfvol. In plaats van te mekkeren over de nadelige consequenties zou men als stad juist trots moeten zijn." De maatschappelijke en sociale betekenis van de promotie moet niet worden onderschat, oordeelt Van den Wall Bake. "Zoals een bibliotheek, een schouwburg en een museum voorzien in de behoeften van een stad, zo voorziet ook het betaalde voetbal daarin, zeker als dat op het hoogste niveau wordt gespeeld. Ik denk dat de entertainment-waarde van een eredivisieclub meer dan het dubbele is van de betekenis van een bibliotheek, een schouwburg en een museum opgeteld."

Promotie en straks ook nog een nieuw stadion, volgens Van den Wall Bake liggen er voor ADO Den Haag unieke mogelijkheden op het gebied van sponsoring en imago-verbetering. Hij heeft wel een advies voor de beleidsmakers van de club. "Mijn voorstel zou zijn om niet te snel in zee te gaan met twijfelachtige partijen. Men moet nu gaan voor het hoogst haalbare, zijnde een A-merk, een absoluut topmerk als hoofdsponsor. Bedrijven van dat formaat zijn in Den Haag in ruime mate aanwezig. Ik zou het niet ongepast vinden als burgemeester Deetman voor het binnenhalen van zo'n sponsor wordt ingezet, dit vooral gezien de grote maatschappelijke en sociale functie van het betaalde voetbal voor de stad."

De businessclub van ADO Den Haag telt op dit moment nog 190 leden. Voorzitter De Haas verwacht een forse groei. "In de eredivisie is de impact natuurlijk veel groter dan in de eerste divisie. Ik voorzie slechts positieve ontwikkelingen. Meer businessclub-leden betekent een groter netwerk, zodat er onderling weer meer zaken zullen kunnen worden gedaan."

Drs. Zandsteeg constateert ook onder 'grote' bedrijven een groeiende belangstelling om ADO Den Haag financieel te steunen. "Ik weet dat een van de grote toonaangevende bedrijven van Den Haag recent serieus heeft overwogen om hoofdsponsor van de club te worden. Dan hebben we het inderdaad over een multinational. Ik denk dat er wel degelijk een paar grote namen bereid zijn om zich te associëren met ADO Den Haag, vanwege de uitstraling op het hoogste niveau. Niet onderschat moet worden hoe interessant het is om voortdurend genoemd te worden in de stad."

De algemeen-directeur van de Kamer van Koophandel is blij dat er weer wat leven in de stad komt. "De laatste jaren is Den Haag langzaam maar zeker veranderd van een ambtenarenstad met een duf imago in een actieve stad waar wat gebeurt, economisch gezien. Voor bedrijven is het aantrekkelijk zich hier te vestigen. Vanwege de internationale instituten, de dienstverlening, de kantoorontwikkeling, het nieuwe centrum tussen stadhuis en Centraal Station. En in dat rijtje past ook het betaalde voetbal. Een eredivisieclub zet Den Haag weer een beetje op de kaart. Maar dan moet het wel in de naam tot uitdrukking komen. Ik vind dat ADO Den Haag weer moet worden veranderd in FC Den Haag."

De club moet z'n kans nú grijpen, vindt Zandsteeg. "Het beleid van het bestuur zal erop gericht moeten zijn om zich in de eredivisie te handhaven. Ik heb er vertrouwen in dat dat gebeurt. Het klimaat is op het ogenblik door de malaise binnen het huidige betaalde voetbal gunstiger dan ooit. Er komen steeds meer werkloze voetballers op de markt die tegen lagere salarissen kunnen worden aangetrokken."

Reepmaker van 'Den Haag Marketing & Events' gelooft in het succes, maar de benen moeten wel op de grond blijven. " Het is gigantisch mooi dat de promotie nu, na elf jaar, eindelijk is gelukt. Als topsportstad kun je nog zo je best doen om je te profileren, maar als je niet op het hoogste niveau voetbalt, tel je niet mee."

Promotie levert een stad een nieuw bindmiddel op

FC Zwolle en RBC Roosendaal promoveerden vorig jaar naar de eredivisie. Voor de burgemeesters uit beide steden zijn er slechts aangename kanten. Burgemeester Henk Jan Meijer van Zwolle: "De promotie gaf de Zwollenaren een gevoel van trots. Het was meteen hét gespreksonderwerp in de stad en achteraf het hoogtepunt van het jaar. De promotie werd heel breed beleefd, in alle lagen van de samenleving. Met betrekking tot de openbare orde en veiligheid was de consequentie wel dat de politie-inzet moest worden verdrievoudigd ten opzichte van de wedstrijden in de eerste divisie. Het seizoen is in dit opzicht tot nu toe rustig verlopen, zo rustig zelfs dat de politie-inzet inmiddels aanzienlijk is teruggebracht. Je merkt dat de stand op de ranglijst soms veel emoties losmaakt, vooral als de prestaties tegenvallen. In januari en februari waren de prestaties van FC Zwolle wat minder. Op straat, op de markt en in de bestuurskamer was het meteen weer het onderwerp van gesprek. Aan alles en iedereen merk je het: laat ons toch vooral in de eredivisie blijven."

Burgemeester mr. Michel Marijnen van Roosendaal: "Ik heb me er echt over verbaasd hoe ik na de promotie van RBC naar de eredivisie in het land door de mensen opeens voortdurend werd geassocieerd met RBC. Opeens kom je dus uit de stad van RBC. Kort na de promotie had ik een congres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Negentig procent van de mensen begon tegen mij over het voetbal. Dat is nogal wat. Ook in de stad leefde het voetbal opeens zeer, als een bindmiddel. De mensen hadden het niet alleen meer over het weer als het meest voor de hand liggende gespreksonderwerp. In de aangezwengelde discussie over de huidige financiële problemen van het betaalde voetbal is het standpunt van de gemeente overigens glashelder. Als gemeente zullen we niet méér doen voor de club dan we tot nu toe hebben gedaan. Het betaalde voetbal binnen de stad zal zichzelf moeten bedruipen. Het aspect van de veiligheid is natuurlijk niet onbelangrijk. Wat dat betreft onderscheiden we ons hier nadrukkelijk van de problemen in Den Haag. Hier in Roosendaal zijn we er trots op dat er zich met de voetbalsupporters geen noemenswaardige problemen voordoen." | HC/GC