support Casper
 
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 WII 35 22 8 5 74
2 RJC 35 20 11 4 71
3 GRO 35 21 7 7 70
4 DOR 35 18 12 5 66
5 ADO 35 16 11 8 59
6 GRA 35 18 5 12 59
7 JAZ 35 15 7 13 52
8 NAC 35 14 9 12 51
9 MVV 35 14 8 13 50
10 EMM 35 14 6 15 48
11 HEL 35 13 8 14 47
12 CAM 35 13 6 16 45
13 VVV 35 12 9 14 45
14 JAJ 35 10 9 16 39
15 EIN 35 8 15 12 39
16 JPS 35 9 7 19 34
17 TEL 35 9 6 20 33
18 TOP 35 10 2 23 32
19 DBO 35 7 9 19 30
20 JUT 35 5 9 21 24
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
 ADOfans.nl

Datum plaatsing: 07-11-2002 18:05:00

ADO-stadion kan bij Clausplein


DEN HAAG | Het kan, een voetbalstadion bij het Prins Clausplein, maar de veiligheidsmaatregelen zullen fors zijn.


Zo moeten bezoekende supporters met autobussen door een fietstunnel worden aangevoerd en moeten de bedrijven in de buurt slagvast glas in hun gevels plaatsen.

 

Dat blijkt uit een concept van het veiligheidsplan voor het stadion dat de gemeente openbaar heeft gemaakt. Een van de problemen die de opstellers van het rapport tegenkwamen is het tekort aan parkeerplaatsen in de buurt van het stadion. De gemeente wil het naburige bedrijventerrein en de nieuwbouwwijk De Lanen zoveel mogelijk ontzien. Daarom wordt er aan gedacht om de benodigde 4300 parkeerplekken op verschillende plekken in de buurt van het stadion te ontwikkelen. Bezoekers van de voetbalwedstrijden kopen straks met hun kaartje meteen een parkeerkaart voor een bepaalde parkeerplek. De gemeente heeft met de eigenaar van een van de belangrijkste beoogde parkeerterreinen nog geen overeenstemming bereikt.
Omdat niet alle terreinen tijdig (2005) beschikbaar zullen zijn, denkt de gemeente ook dat er aan de andere kant van de A12, op het GAVI-terrein, tijdelijk een parkeerterrein moet worden ingericht. Bezoekers moeten dan met een pendeldienst naar het stadion worden gebracht. In alle plannen wordt er vanuit gegaan dat de bezoekers van de bezoekende clubs alleen met autobussen komen die tot in het stadion rijden. Op die manier worden confrontaties met de aanhangers van ADO Den Haag zoveel mogelijk vermeden.
De gemeente denkt er aan om de parkeerterreinen in te richten als de parkeerdekken van veerboten; bumper aan bumper. Zo kunnen er meer auto's per terrein worden gestouwd. Alle parkeerders zouden een uur na de wedstrijd weer onderweg kunnen zijn. Tijdens voetbalwedstrijden moeten tientallen stewards de parkeerders naar en van hun plek helpen. Bij topwedstrijden komen er meer bezoekers. Op die dagen moeten pendelbussen vanuit verschillende Haagse woonwijken de extra toeschouwers aanvoeren.
De gemeente gaat er vanuit dat die bezoekers vooral uit de wijken Moerwijk, Morgenstond, Laakkwartier, Scheveningen en Spoorwijk opgehaald moeten worden Om te voorkomen dat de ADO-supporters de woonwijk De Lanen inlopen moeten de sloten om die wijk verlengd worden. Ook bij de taluds van de snelwegen moeten de sloten worden aangepast zodat supporters de snelwegen niet op kunnen lopen. Al het straatmeubilair in de omgeving van het stadion moet 'hufterproof' zijn. Omdat het stadion in een oksel van het Prins Clausplein ligt, is de bereikbaarheid een probleem. Al het verkeer, de supporters, spelers en hulpdiensten kunnen het stadion slechts over maximaal drie wegen bereiken. Om de inzet van hulpdiensten bij incidenten te garanderen moeten deze wegen wel altijd vrij blijven, stelt de notitie. Ook moet de fietstunnel aan de achterkant van het stadion geschikt zijn voor de aanvoer van de bezoekende ploeg en de aanhang daarvan.
Om schade aan de omliggende bedrijven te voorkomen suggereert het rapport dat die hun etalages uit voorzorg van slagwerend glas moeten voorzien. Den Haag bespreekt de nota woensdagavond met omwonenden en ondernemers.